Årligt mål

Här nedan demonstreras min årliga ekonomiska målsättning. Målen jag sätter försöker jag göra så realistiska som möjligt baserat på min nuvarande levnadsnivå. I slutet av varje år uppdateras detta inlägg med resultatet för nedanstående mål.

Min målsättning 2024

  • Bibehålla en lön på minst 40 000 kr/mån brutto. 

  • Börssparande på minst 60 000 kr under året.

  • Maximalt 3 enskilda aktieinnehav i portföljen.

  • Ha ett buffertsparande på minst 20 000 kr. 

Resultat:


Min målsättning 2023

  • En tjänstgöringsgrad på 90-100 %. [uppnått]

  • Investera minst 100 000 kr under året. [inte uppnått]

  • >90 % av marknadsvärdet i fonder. [uppnått]

  • Max 3 enskilda aktieinnehav. [inte uppnått]



Min målsättning 2022

  • Börssparande under året på 100 000 kr. [uppnått]

  • Nå ett portföljvärde på 750 000 kr. [inte uppnått]

  • Sälja av så många enskilda bolag som möjligt och placera kapitalet i fonder. [delvis uppnått]



Min målsättning 2021

  • 600,000 kr i totalt börskapital (fondportföljen + enskilda aktier + Lysa). [uppnått]

  • Nettolön ifrån heltidstjänst på minst 23,000 kr/månad. [uppnått]

  • Skaffa ett extraarbete som netto ger minst 1,000 kr/månad. [uppnått]

  • Bokföra utgifter månatligen för det nya boendet. [uppnått]

  • Sälja av tröga storbolag (i synnerhet de genom fonder dubbelägda bolagen) om aktien lyckas nå upp till pre-covid-nivåer eller högre. Placera kapitalet i indexfonder. [inte uppnått]

  • Lära mig läsa bolagsrapporter och välja ut minst 3 st nyckeltal/andra faktorer att ha som hörnstenar för kommande investeringar. [delvis uppnått]  

  • Följa bolaget "Studentbostäder i Sverige (STUDBO)" minst veckovis och läsa "all" tillgänglig information. [uppnått]

  • Försöka slå OMX Stockholm All-Share Cap på känsla med liten, komprimerad tradingportfölj. [inte uppnått]

  • Inse att trading på känsla är dumt och bara kul när det går bra. [uppnått]



Min målsättning 2020

  • 90,000 kr i nysparande under året [uppnått]

  • 300,000 kr i portföljvärde [uppnått]

  • Byta arbete och öka nettoinkomsten ifrån heltidstjänsten till minst 22500 kr/månad [inte uppnått]

  • Trappa ned på arbete inom enskild firma alternativt avveckla nuvarande verksamhet helt [uppnått]

Resultat: Måluppföljning 2020


Min målsättning 2019

  • Ha ett genomsnittligt sparande på minst 8000 kr/månad [uppnått]

  • Öka nettoinkomst till minst 22500 kr/månad (detta sker framför allt genom att gå upp i arbetstid, vilket jag inte har möjlighet till på mitt nuvarande arbete) [inte uppnått]

  • Ha ett arbete med cykelavstånd och således minska den månatliga avgiften med 880 kr [uppnått]

  • Försöka lära mig att klippa mig själv och då minska en årlig utgift på över 3000 kr (samtidigt som jag då kan klippa mig precis när jag vill och få det precis som jag vill ha det - förhoppningsvis!) [uppnått]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram