Summering av året, aktuell portfölj och måluppföljning 2023

Summering av året

Året började med fortsatt deltidsarbete som under våren övergick i en blandning av deltidsarbete och start av eget företag. Under hösten avslutades min anställning och jag övergick helt till det egna företagandet. Gradvis har jag kommit in mer och mer i allt vad företagande innebär och jag lär mig nya saker hela tiden fortfarande. Verksamheten har också gått över förväntan. Patienterna verkar nöjda och hänvisar vänner och familj samtidigt som Googleannonserna gör så att folk hittar hit.

Inkomsterna under året landade på 344 161 kr netto (28 680 kr/mån) och hit räknas allt som inte är gåvor (lön, extrajobb, semesterersättning, återbetalt lån, barnbidrag, cashback, ränteintäkter och begagnat som sålts). Detta är den högsta årsinkomsten jag haft hittills. 

Utgifterna summeras till 225 828 kr (18 819 kr/mån) där ett köp av en ytterligare elcykel stod för den största posten. Utan detta köp landar utgifterna på 17 086 kr/mån. Med en budget för året på 17 927 kr/mån känner jag mig nöjd. Elcykeln var egentligen inget planerat köp utan skedde spontant då företaget (som jag tittat på tidigare) gick i konkurs och sålde ut sina elcyklar till halva priset - och tur var väl det. Kort efter att jag fått hem cykeln (som är en så kallad "fatbike") började vintern på riktigt här. Vägarna till mitt arbete innebär bland annat att jag måste cykla över oplogade vägar och åkrar, oavsett väder/underlag. I princip omöjligt med en cykel med normala/smala däck. Med denna cykel har jag klarat att plöja igenom 15 cm nysnö så länge jag håller en rak kurs.

Mina fasta utgifter har ökat med 243,50 kr/mån under året vilket kan ses i bokföringen. Kategorien "Övrigt" i budgeten landade på omkring 4700 kr/mån i år, och då är cykelköpet exkluderat. Denna summa kommer jag att använda mig av i nästa års budget.

Sparkvoten landade på 34,38 % i snitt under året, marginellt över målsättningen på 33 %.


Portföljutveckling

Portföljen har nått nya höjder, både 700 000 krs-nivån och 800 000 krs-nivån har passerats under året, tack vare en stark uppgång mot slutet samt en injektion av nysparande de tre senaste månaderna. Värdeförändringen blev 170 894 kr (från 631 416 kr till 802 310 kr), vilket är en ökning av portföljvärdet med 27,07 %. Insättningarna under året landade på 81 000 kr vilket innebär att resterande del av ökningen (knappt 90 000 kr) kommer från börsen. Avkastningen över året landar då på 14,24 % vilket är sämre än både svenskt och globalt index. En stor anledning till detta är att mitt största enskilda aktieinnehav Studentbostäder i Norden tappat ytterligare -71 % i år samt att jag har en stor del av portföljen i småbolag, som i sin tur presterat sämre i år. Jag har även en del i tillväxtmarknader som inte alls utvecklats bra i år. Så kan det vara. Kanske går det bättre för dessa nästa år.

Avkastningen för portföljen sedan start (marknadsvärde/insättningar) landar på 26,64 %, vilket ger en årsavkastning (CAGR) på 4,57 % exklusive ISK-skatt.


Figur 1. Portföljens utveckling sedan start.



Portföljinnehav

Jag har jobbat ner antalet enskilda aktieinnehav under året och ser att de enskilda innehaven minskat från 11 st i början av året till nuvarande 4 st. Nästa innehav som kommer ryka är SBB D där jag bara har 50 st aktier kvar (från tidigare 300 st). Jag ligger lite plus fortfarande på grund av tidigare försäljning i aktien samt utdelning, men tänkte ändå se om den kan vända lite till innan jag säljer av de sista 50. Coinbase Global är jag lite kluven kring men kommer garanterat sälja av den om det dyker upp någon crypto-fond på Avanza framöver. Minesto och Studentbostäder i Norden (sorgebarnet) har jag tänkt behålla "för alltid". 


Figur 2. Innehaven i portföljen 2023-12-30.



Måluppföljning

I början av året satte jag upp följande mål:
  • En tjänstgöringsgrad på 90-100 %.

  • Investera minst 100 000 kr under året.

  • >90 % av marknadsvärdet i fonder.

  • Max 3 enskilda aktieinnehav.

  1. Tjänstgöringsgraden ligger nu på minst 100% om man räknar i tid. När jag satte målen räknade jag inte med att jag skulle ha eget företag, men målet är oavsett uppnått :-)
  2. Under året investerades 81 000 kr, en bra bit ifrån målet. Jag är dock väldigt nöjd med det med tanke på att mycket pengar har gått till företaget i början.
  3. Det tredje målet är uppnått med råge, och faktum är att det redan var uppfyllt när jag satte målet. Andelen enskilda aktieinnehav (inklusive en mycket sparsam kassa) har minskat från cirka 8 % till nuvarande knappa 3 %. 
  4. Det fjärde och sista målet är inte uppfyllt då jag valt att hänga kvar med SBB D lite till. 


2024 kommer nog bli ett knapert år på investeringsfronten då en ytterligare familjemedlem väntas - med tillhörande föräldraledighet. Jag hoppas dock kunna investera lite grann ändå :-)
Som vanligt kommer en ny budget att presenteras inför det kommande året, och nya mål kommer att sättas upp.


Jag ser fram emot alla bloggrannars årssummeringar, och om du inte har en egen blogg får du gärna skriva om ditt år i kommentarsfältet om du vill! 

Gott nytt år!


Kommentarer

  1. Bra jobbat under året! Heja dig och stort grattis till kommande familjemedlem!
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Gott nytt år på dig, Fumlan! =)

      Radera
  2. Hej Arbetsplanen.

    Grattis till 800 000 nivån och kommande tillökning i familjen :-) Jag vet inte om du har barn sen tidigare men har för mig att du inte har det vad jag sett via din blogg? Hursomhelst kommer du få det både väldigt roligt men ibland även väldigt jobbigt om du blir förälder. Men det är en fantastisk upplevelse som man inte riktigt förstår om man inte har egna barn.

    Jag hoppas du får ett fantastiskt 2024. Du har mycket roligt att se fram emot och jag hoppas att ditt företag fortsätter utvecklas väl.

    God fortsättning.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Slimis!

      Jag en son på 2,5 år sedan tidigare :-) Precis, så är det. Bättre och bättre med tiden enligt mig när barnet blir mer robust.

      Tack så mycket, det samma till dig! =)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?