Planen

Min ekonomiska plan grundar sig i tanken att jag alltid kommer att vilja fortsätta arbeta - men inte varje vardag på heltid tills jag är 70 år för att sedan hoppas på att jag är frisk och kan leva några år till i ekonomisk frihet.
Anledningen att jag ändå vill fortsätta arbeta i viss mån är för att jag gillar tanken av att man måste tvinga sig själv att lägga tid och möda för att få en belöning (i form av lön i slutet av månaden och kontinuerlig kunskap under tiden). Jag gillar även att hjälpa människor med olika saker när jag väl är på plats, vilket man tvingas till när man har ett arbete att gå till. Utan någon form av tvång är det lätt att saker glöms bort, inte prioriteras eller av ren lathet undviks. Detta tror jag för mig (och andra) är negativt över en längre tid!

Hur mycket jag vill arbeta framöver är svårt för mig att uppskatta i nuläget, men gissningsvis någonstans mellan 40-60% i snitt baserat på tidigare erfarenheter. Jag har vid en period av cirka 5 månader som nyexaminerad 22-åring arbetat cirka 50-60% (ofrivilligt egentligen, men jag ville verkligen ha jobbet) vilket jag då tyckte var för lite även om jag klarade mig på lönen jag hade. Jag hade helt enkelt "för lite" att göra och eftersträvade mer kunskap snarare än mer fritid. Dessutom bodde jag själv och de flesta av mina vänner arbetade på heltid, så den stora andelen fritid jag hade gick mest åt att umgås med mig själv vilket lite för ofta kunde kännas lite utdraget, även om jag njöt mycket av den tiden också. Jag tror därför att det gäller att försöka hitta en balans mellan fritid och arbete för att känna att man gör nytta, hjälper andra och fördjupar sin kunskap samtidigt som man känner att man har tid att varva ned och göra sånt man tycker om. I dagsläget tror jag att denna balans snarare skulle ligga på att arbeta cirka 80% än att arbeta heltid, men då skulle portföljen gå framåt i alltför långsam takt eller så tvingas jag att leva väldigt snålt - och det har jag varken "tid" eller lust med ;-)

Vad är då planen?

Min ekonomiska plan är att under så kort tid som möjligt (inom ramen av vad jag anser vara rimligt för mig för att ha det bra under tiden) spara ihop till ett kapital av 3 Mkr. När detta kapital väl är uppnått är planen att gå ned i arbetstid till cirka 50-60% och börja plocka ut lite grann av kapitalet under tiden. När mitt kapital så småningom är uppe i 6 Mkr avslutar jag mitt arbete på bestämd arbetstid och fortsätter som timanställd och väljer hur mycket jag vill arbeta på vecko-månadsbasis. 

Enligt mina beräkningar bör det med ett startkapital på 110000 kr ta mig cirka 17 år att spara ihop till 3 Mkr, givet ett månadssparande på 8000 kr i snitt, en genomsnittlig avkastning på 6% och med en beskattning på investeringssparkonton likt den vi har idag. Detta kapital bör jag därför nå i tidiga 40-års-åldern. Under denna period beräknar jag kunna "leva som vanligt" och ha det bra. Egentligen skulle jag kunna spara upp till 50-60% mer (i alla fall de kommande 5 åren) om jag väljer att leva snålt (= aktivt begränsa mycket av min livsstil), men ett sådant liv är inte för mig.
Väl vid 3 Mkr och i samband med att jag går ned i arbetstid börjar jag plocka ut upp till 6000 kr/månad (maximalt 2% per år) av kapitalet. Förhoppningsvis har jag barn då som är lite äldre (10-15 år) så att vi i familjen kan börja göra lite längre/större resor tillsammans.  
För att detta kapital därefter passivt skall växa sig till cirka 6 Mkr planeras detta ta ytterligare 15-17 år, givet att jag under tiden plockar ut maximalt 2% per år. 6 Mkr bör jag därför uppnå först i slutet av 50-års-åldern och där någonstans slutar alltså min planerade ekonomiska resa. 

I samband med att jag går ned i arbetstid och således upp i fritid planerar jag att börja med någon form av välgörenhet där jag förutom med pengar bistår med det jag har mer än många andra av - tid. Vad nu denna välgörenhet skall handla om låter jag vara oskrivet fram tills att det blir aktuellt. 

Min plan baseras på uträkningar gjorda ifrån Jan Bolmesons "ränta-på-ränta-kalkylator" på RikaTillsammans och den första tiden av mitt sparande ser ut enligt följande:

Figur 1. Värdeutveckling på 17 år med ränta-på-ränta.

Anledningen till att jag valt 6% avkastning är för att täcka avgifter till indexfonder (även om de är väldigt billiga), ta i beaktande en något sämre än historisk avkastning framöver samt att ta hänsyn till en eventuellt högre beskattning på investeringssparkonton. Förhoppningsvis är denna nivå av avkastning rimlig, men detta återstår att se.
Skulle avkastningen i snitt vara endast 4% per år förlängs tiden för uppnådda 3Mkr till totalt 20 år. Skulle avkastningen istället driva på väldigt högt och nå 8% i snitt årligen tar det för mig 15 år att nå 3Mkr. 

Vad tror ni om det här? Har jag missat något?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram