Måluppföljning 2019

Jag satte i starten av bloggen i mars 2019 upp en målsättning för året enligt nedan och tänkte blicka tillbaka på dessa, som man bör så här i slutet av året


"* Ha ett genomsnittligt sparande på minst 8000 kr/månad

* Öka nettoinkomst till minst 22500 kr/månad (detta sker framför allt genom att gå upp i arbetstid, vilket jag inte har möjlighet till på mitt nuvarande arbete)

* Ha ett arbete med cykelavstånd och således minska den månatliga avgiften med 880 kr

* Försöka lära mig att klippa mig själv och då minska en årlig utgift på över 3000 kr (samtidigt som jag då kan klippa mig precis när jag vill och få det precis som jag vill ha det - förhoppningsvis!)"


1. Check. Jag har sparat precis över 8000 kr/månad på Avanza sett över hela året. Räknar jag ifrån när målet sattes i mars har jag legat över 10000 kr/månad sedan dess. Den uppmärksamme kan dock notera att jag inte placerat allt i fonder, vilket stämmer. Jag har i skrivande stund även köpt enskilda aktier för cirka 13000 kr under året.
Samtidigt har insättningar till Lysa på 500 kr/månad sedan februari skett kontinuerligt. Detta är mitt ännu mer långsiktiga "pensionssparande", precis som vilken Svensson som helst - ifall allt annat skulle gå åt skogen.
Tycker så här i efterhand att målet var lite dåligt formulerat, men jag tror jag syftade på BÖRSsparande på 8000 kr/månad. Räknar jag med totalt sparande är det ytterligare lite till.

Figur 1. Mitt sparande under året. 

2. Nja. Beror lite på hur man ser det. Jag har under året höjt min fasta nettoinkomst till 21395 kr (tidigare 20018 kr) samtidigt som jag i slutet av året kommit igång med min enskilda firma där jag beräknar få in 3000-4000 kr netto framöver. Jag har dock endast fått två inbetalningar hittills, 200 kr i november och 7100 kr i december. Detta minus försäkringsavgift på 272 kr/månad sedan september, trolig momsbeskattning (som är lite oklar i nuläget), sociala avgifter och skatt lämnar inte mycket kvar.
Har inte gjort något "eget uttag" ännu ifrån mitt firmakonto även om jag säkerligen kan ta ut 1105 kr bara för att nå målet.

3. Check. Jag var riktigt trött på pendling och visste att jag var tvungen att byta arbete framöver. Började mitt nya arbete i somras.

4. Check. Sedan i maj har jag klippt mig själv. Så länge man avsätter nog med tid så att man kan ta det lugnt går det riktigt bra. Det är till och med kul, förutom när man ska städa efteråt! :-) Har svårt att se att jag någonsin kommer gå till en frisör igen faktiskt. Det är bekvämt att klippa sig hemma!


Jag kommer antagligen att sätta upp nya mål inför 2020, men detta kommer senare då tiden framöver kommer se lite annorlunda ut. Mer om det framöver!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram