Summering av året, aktuell portfölj och måluppföljning 2022

Summering av året

Inkomsterna detta år, som bestått utav deltidsarbete på omkring 55-65% samt föräldraledighet under 3 månader landade på 292 614 kr netto (24 385 kr/månad i snitt), vilket oväntat nog bara är 8000 kr mindre för helåret än när jag arbetade heltid (+ lite övertid) under 2020. Inkomsten är dock dopad med 40 000 kr i form av återbetalning av min sambo för kontantinsatsen till huset. Utan dessa pengar har jag ändå dragit in 84% av inkomsten 2020, trots den låga tjänstgöringsgraden.
Två andra faktorer som bidragit till en oväntat "hög" inkomst är att Försäkringskassan baserade min föräldrapenning under 3 månader på min gamla heltidstjänst, vilket gjorde att jag tjänade cirka 2000 kr mer/månad än min dåvarande 50%-tjänst, samt skatteåterbäringen jag fick i våras på grund av ränteavdraget på bolånet.  

Årets kostnader landade på 191 698 kr för mig (i snitt 15 975 kr/månad) vilket är knappt 5% lägre än förra året och 434 kr/månad över den senast uppdaterade budgeten på bloggen. Att utgifterna blev lägre trots ökad inflation har nog mest att göra med att en hel del pengar las på inflytten förra året. Budgeten spräcktes något men är ej heller ännu uppdaterad avseende de högre elpriserna och den nya (höjda) föreningsavgiften. För nästa år räknar jag med drygt 16 000 kr/månad. Budgeten är heller inget jag egentligen följer utan mer ett sätt att få en uppskattning om mina kostnader.  

De fasta kostnaderna har enligt bokföringen ökat med 1232,50 kr/månad under året, och består främst av avgift till förskola samt förhöjd föreningsavgift. Nästa år kommer elräkningarna och de få abonnemang jag har stå för ytterligare ökningar. 

Sparkvoten för helåret landade på 34,49%, snäppet över mitt ungefärliga mål för 2022 på 33%. 


Portföljutveckling

Portföljen har utvecklats negativt det senaste året liksom de flesta index. Värdet har gått från 668 255 kr till 631 416 kr, en minskning med 36 839 kr (-5,51 %) trots insättningar på 110 750 kr (delvis tagna från buffertsparande). Utan insättningar hade portföljen varit värd 520 666 kr idag (med lika fördelning), vilket ger en avkastning* på -22,09 % under året. Min portfölj ligger därför inte oväntat mellan den amerikanska börsen (DJ USA) och den svenska börsen (OMXSPI) som backat 20,68 % respektive 24,61 %.  
Det högsta portföljvärdet nåddes den 16 augusti och portföljen var då värd cirka 680 000 kr. 

*Jag räknar avkastning som marknadsvärde/insättningar

Figur 1. Portföljens värde sedan start. Avkastning: 14,28% exklusive ISK-skatt. Årsavkastning (CAGR): 3,28% exklusive ISK-skatt. 


Portföljinnehav

Innehaven har blivit färre och färre under året och fondandelen fortsätter att öka. Jag har sålt av en del enskilda innehav under året, mestadels de som återhämtat sig under året men även några rötägg. Sedan förra uppdateringen av mina innehav i portföljen har SeaTwirl sålts med -62% avkastning, där hade jag dock bara investerat 600 kr.
Mitt största enskilda innehav, Studentbostäder i Norden, har fallit -67,20% i år vilket talar för att fonder är det bästa för mig. 

Figur 2. Portföljens innehav 2022-12-31.


Måluppföljning

De mål jag satte upp för året var följande: 
  • Ett börssparande på minst 100 000 kr.
  • Nå ett portföljvärde på 750 000 kr.
  • Sälja av så många enskilda innehav som möjligt och placera kapitalet i fonder. 
Här kan punkt 1 checkas av, punkt 2 inte i närheten och punkt 3 delvis. Jag vet att det egentligen är onödigt att ha ett portföljvärde som mål då det alltid svänger på börsen, men samtidigt tycker jag att det är kul att sätta ett värdemål för att motivera mitt sparande. 

Nya mål kommer att sättas upp inför 2023, antagligen i januari. Tills dess;

Gott nytt år!

Kommentarer

  1. God fortsättning på dig arbetsplanen. Bra jobbat att kunna hålla +30% sparkvot trots deltid och högsta inflationen på en generation. Börsavkastningen 2022 var ju såklart ingen höjdare, men du gjorde det iaf bättre än mig :). Det är bara att fortsätta spara på och se fram emot en stigande börs under 2023.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och god fortsättning själv! :-)
      Ja, vi får hoppas att det går bättre nästa år! Jag är dock tveksam till det men vet såklart inget. Jag räknar med ett surt år till innan det vänder igen! Vi får se!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget