Preliminär budget och månadssparande

<Observera att denna budget är inaktuell>


Här redovisas min månatliga budget för 2019. Denna budget är preliminär och har skapats genom att uppskatta vissa utgifter som jag egentligen inte har superkoll på. Budgeten kommer att uppdateras efter sommaren allteftersom jag rapporterar mina rörliga utgifter på månadsbasis. Vissa "fasta" kostnader kommer också självklart att ändras framöver.

Budgeten är baserad på det nuvarande boendet i en hyresrätt på 50+ kvm, en bit ifrån centrum i Uppsala. Här bor jag tillsammans med min flickvän som för närvarande studerar på heltid. Budgeten som redovisas än min egen budget (för 1 person) och alltså inte för hela boendet då vi i nuläget inte delar lika på utgifterna då våra inkomster skiljer sig.
"Fasta" utgifter representerar utgifter som jag antingen inte kommer undan (som t.ex. utgift för bostad, återbetalning till CSN eller elavgifter) samt andra utgifter som ger mig värde i vardagen (i form av glädje eller trygghet) och som jag inte vill/kan vara utan i nuläget. Rörliga utgifter är övrig lyx som kan pendla kraftigt från månad till månad. Mitt mål är att försöka beräkna mina genomsnittliga månadsutgifter över tid för att genom detta kunna beräkna ett rimligt genomsnittligt sparande över tid! Notera att jag anpassar min budget och således mitt sparade efter mina utgifter snarare än tvärtom. Syftet med detta är dels att få en bild av var jag eventuellt kan dra ned på kostnader framöver men också för att jag inte planerar att leva efter en så snål budget som möjligt. Jag strävar efter ett långsiktigt och för mig realistiskt sparande där det finns utrymme för marginaler.

Månatlig budget 2019

Mer eller mindre fasta utgifter: 
Hyra: 2604 kr
Mat*/hushåll/personlig hygien + hemförsäkring - betalas till gemensamt kontokort: 3100 kr
Bredband: 199 kr
Elnätsavgift: 255 kr
Elhandelsbolag: 80 kr
Mobiltelefoni: 90 kr
Gymkort: 275 kr
Återbetalning av studielån: 756 kr
Uppsala bostadsförmedling: 25 kr
Medlemsavgift i HSB: 25 kr
Medlemsavgift i studentnation: 45 kr
Swedbank internetbank: 15 kr
IF patientförsäkring: 272 kr

Delsumma fasta utgifter: 7849 kr

Rörliga utgifter:
Kläder/skor: 300 kr
Gåvor/donationer: 400 kr
Semester: 800 kr
Övriga inköp/nöjen/resor: 500 kr

Delsumma rörliga utgifter: 2000 kr

Totalt: 9741 kr
*Mat innefattar all mat/dryck som handlas hem till lägenheten och som vi båda kan ta del av samt enstaka månatliga restaurangbesök då både jag och min flickvän äter tillsammans. Annan mat/dryck som inhandlas på egen hand (oftast skräpmat och alkohol) i samband med umgänge/resor presenteras i rörliga utgifter.

Inkomst och sparande

Nuvarande inkomst efter skatt: 21395 kr
Över till sparande: 21395 kr-9741 kr = 11654 kr
Sparkvot: 54%
Sparkvot på börsen: 40%

Automatiskt sparande i Lysas fondrobot 100% aktier: 500 kr
Automatiskt sparande i aktiefonder genom Avanza: 8000 kr
Bosparkonto: 500 kr
Sparkonto/buffert: 2654 kr (resterande)


Vi får se hur denna budget står sig inför framtiden. Hittills verkar den i alla fall vara rimlig.
Undrar du hur en budget kan se ut för en tvåbarnsfamilj? Titta hit!
Uppdatering 2019-12-25: De månatliga utgifterna för år 2019 slutade i snitt på 10 262 kr/månad. Mer finns att läsa här.

Synpunkter eller frågor välkomnas!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram