Summering av året och måluppföljning

Detta år landade utgifterna på totalt 102,896 kr. 15,000 kr under min beräkning. Hade det inte varit för COVID-19 hade nog i alla fall 5,000-7,000 kr till spenderats på dubbla bröllop hos vänner och andra events som ställts in. Nu blev det istället en liten boost till sparandet, även om en del av det endast är kortsiktigt. 

De genomsnittliga utgifterna låg således på 8575 kr/månad, med ett brett spann på 5,982-15,222 kr/månad. De dyraste inköpen var ny mobiltelefon och förnyelse av årskort på gym. Gymkort är något jag köpt varje år sedan 10 år tillbaka. Mobilen räknar jag med ska hålla i minst 5 år och hör till "sällan-köp". Nästa dyra personliga pryl jag tänkt köpa är en ny stationär dator då nuvarande närmar sig 6 år och använder en väns gamla grafikkort (som säkert är 10+ år). Kanske räcker det dock med byte av grafikkort och ny skärm?

Sparkvoten under året låg på 65,69 %. Andelen som avsatts till börsen var 53,97 %.
Insättningar på börsen har gjorts enligt följande:

SAVR: 73,900 kr (+16,36 % i år)
Avanza: 82,378 kr (37,208 kr i fonder och 45,170 kr i aktier ) (+8,79 % i år) 
Lysa: 6,000 kr (+2,62% i år)

Totalt: 162,278 kr i börssparande under året (snitt på 13,523 kr/månad).
Av dessa har 119,070 kr investerats i fondportföljen. 

Fondportföljen slutar på 361,669 kr 2020-12-31.
Totalsumman för samtliga innehav på Lysa, Avanza och SAVR slutar på 448,109 kr 2020-12-31.


Måluppföljning 2020

De mål som sattes i början av året var följande:

  • 90,000 kr i nysparande under året [uppnått - nysparande på 162,278 kr under året]
  • 300,000 kr i portföljvärde [uppnått - portföljvärde (fondportföljen) på 361,669 kr 2020-12-31]
  • Byta arbete och öka nettoinkomsten ifrån heltidstjänsten till minst 22500 kr/månad [ej uppnått]
  • Trappa ned på arbete inom enskild firma alternativt avveckla nuvarande verksamhet helt [uppnått - övergick till anställning initialt men blev tyvärr sedan tvingad av min heltidsarbetsgivare att sluta helt på grund av konkurrerande verksamhet]


Året 2020 blev tidigt annorlunda på många sätt. På många håll negativt men rent ekonomiskt positivt (för min del). Sparandet tog fart mer än väntat trots uteblivna insättningar i början av året i och med att kontantinsatsen till kommande bostad skulle sparas ihop först. Överlag har 2020 varit ett riktigt knegarår för både mig och min flickvän, med ett fåtal större händelser. Nästan precis som planerat och som vi hoppats på egentligen, men med ännu färre events till följd av pandemin. Bra med tanke på att vårt mål har varit att spara så mycket pengar som möjligt detta år. 

Dagarna har rullat på med arbete och träning, återhämtning på kvällar och lördagar, och städ/tvätt/handel/matlagning på söndagar. Även om jag känner att jag fastnat och inte riktigt trivs i mitt jobb är jag glad över att ha haft en tillsvidareanställning under året som varit. Jag är också tacksam över att vi och de flesta personer i min närhet klarat sig bra ifrån sjukdom det här året. 

Som de flesta andra hoppas jag att 2021 kommer bli ett bättre år. Jag ser fram emot ljusare tider och nya kapitel i mitt liv tillsammans med min flickvän :-)

Nya mål och planer kommer att sättas upp framöver, men mer om det senare!

Önskar er alla ett gott nytt år! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram