Utgifter i genomsnitt under 2019 - från mars till december

2019 är nu snart slut och jag har fått min sista lön ifrån min heltidsanställning för i år.
Sedan jag startade bloggen i mars har jag bokfört mina rörliga utgifter varje månad och summerat detta med den rådande budgeten över fasta utgifter (som i sig ändrats 5 av 10 månader i samband med olika händelser). Mina utgifter månadsvis för året finner du här

Totalt sett har mina fasta kostnader under året minskat med 961 kr/månad, där byte av arbete (med cykelavstånd) och att jag började klippa mitt eget hår stått för den största delen. 

Min genomsnittliga månadskostnad har detta år varit 10 262 kr/månad, då inräknat utgifter som i förskott betalats inför nästa år. Utan dessa hamnar siffran på cirka 9950 kr/månad. 
Den estimerade, nuvarande budgeten ligger på 9741 kr/månad, vilket innebär att jag överskridit den med mellan 2,1-5,3 % beroende på vilken månadskostnad som används ovan. Detta känns överkomligt för mig då jag egentligen inte gjort en budget för att följa den till punkt och pricka, utan för att få en bild över vad jag lägger pengarna på. 



När jag sammanställer var mina rörliga utgifter tagit vägen har detta varit månadssnittet för året:

Kläder/skor: 0 kr (budget: 300 kr)
Gåvor/donationer: 648 kr (budget: 400 kr)
Semester:  459 kr (budget: 800 kr)
Övriga inköp/nöjen/resor: 1221 kr (budget: 500 kr)

En ganska så skev fördelning jämfört med uppskattningen jag gjorde i mars 2019. Tydligen har jag inte köpt några kläder eller skor till mig själv alls, jag har dock fått både kläder och skor i present vilket antagligen gjort att mitt behov har täckts genom andra - tack för det :-). 
Att gåvor/donationsandelen är en bra bit över budget beror nog på att dessa 10 månader innefattar många födelsedagar hos nära/familj samt juletider framför allt. Troligen är det något lägre sett över ett helt år. 
Semesterdelens utgifter har varit lägre än tänkt vilket delvis beror på att jag bytt arbete i somras (och således inte vågat planera för mycket semester) och delvis på att vi detta år också semestrat billigt. Denna del kommer garanterat att öka, särskilt när min flickvän också börjar arbeta. 
"Övrigt"-delen är ganska slirig och förklaras helt enkelt med att jag faktiskt spenderar mer pengar än vad jag trodde. Då det är en väldigt bred kategori är det svårt att säga vad jag kan dra ned på här/tänka annorlunda kring. Troligen behöver jag bara inse att 500 kr på "övrigt" inte är rimligt för mig så som jag lever idag. 

Sammanfattningsvis har mina rörliga utgifter i snitt legat på 2328 kr/månad under 2019, inte jättelångt ifrån min uppskattade budget på 2000 kr - även om fördelningen varit ganska off. Jag kommer nog därför framöver tänka att 2500 kr/månad i rörliga utgifter är rimligt för mig, för att få ett "hum" över hur mycket jag kan spara varje månad.


För år 2020 kommer jag istället, likt andra ekonomibloggare, månatligen delge både inkomster och utgifter. Inkomsterna kommer att variera beroende på mitt nya extraarbete vilket gör det lite mer intressant än tidigare. Avseende utgifter kommer både fasta och rörliga utgifter att anges månaden de faktiskt betalas, precis som det ser ut i verkligheten. Utgifterna kommer framöver ej heller sättas i relation till någon budget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram