Årets portföljutveckling och ingående värde inför år 2020

Nuvarande portfölj inför år 2020

Årets sista börsdag var igår och årets sista dag är idag. Likt för de allra flesta har det gått bra även för min fondportfölj. Sänket hittills i min portfölj har varit mina tillväxtmarknader, som jag också för närvarande ligger mer viktad i än min plan framöver. De senaste månaderna har jag endast investerat i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Avanza Global, och planerar att göra detta tills jag når en fördelning av 55 % Avanza Global, 35 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag och 10 % Avanza Emerging Markets - räknat på inköpsvärde. Jag kommer alltså inte att sälja något för att omfördela portföljen. Den enda gången jag kommer sälja fondandelar under min uppbyggnadsprocess är ifall det dyker upp en mer attraktiv fond som jag vill byta till. 

Snittavgiften för fondportföljen är 0,18 % och innehaven är fördelade cirka 34 % Sverige, 33 % USA, 11 % Asien/tillväxtmarknader och 22 % övriga regioner som Europa/Japan/Latinamerika/Kanada. Det positiva med fonder är just att det är lätt att få en bred spridning, i synnerhet mot utomlandsmarknader.    


Aktuellt innehav och värde

Figur 1. Aktuellt innehav i fondportföljen 2019-12-31. + pågående fondorder på 4700 kr till Avanza Global. 




Förändring senaste månaden och året mot jämförelseindex

Figur 2. Fondportföljen mot världsindex senaste månaden. 



Figur 3. Fondportföljen mot världsindex år 2019.

Enligt Avanzas statistik var den genomsnittliga uppgången 22,55 % hos sparare på Avanza. Kul att vara bättre än snittet trots att jag kör på fonder :-)
Jämfört med Stockholmsbörsen har min fondportfölj dock underpresterat då OMXS All-Share Cap ökat med 34,57 %.


Utvecklingsgraf

Figur 4. Fondportföljens utveckling.

Gott nytt år!

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, Jacke77! Har sett dig en hel del på andra bloggar, tidigare känd som Mr. 100% Avanza Global enligt mig. Intressant med ditt byte nu! Såg att det fanns en tråd på småspararguiden om just Avanza Global vs LF Global Indexnära. Ska bli intressant att se svaret där så småningom!
      Visar det sig till och med vara billigare med LF Global Indexnära byter jag direkt.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?