Nordnets analyskalender (julkalender)

Tänkte bara passa på att slå ett slag för Nordnets julkalender som finns på YouTube, den så kallade "Analyskalendern" - riktigt bra för nybörjare som mig, eller kanske också för folk som vill bekräfta det de redan vet. Kanske kan det finnas något nytt även för dem!

Det är som sagt en julkalender på 24 avsnitt som handlar om hur man kan analysera aktier utifrån olika strategier. Varje avsnitt är under 10 minuter vilket känns helt överkomligt utan att fokuset skenar iväg! Mycket tydligt språk och repetition vilket underlättar för såna som mig :-)

Jag tror inte detta hade passat mig för 1-2 år sedan, då läste jag mer på sidor som förklarade exempelvis "vad en aktie är", så för den helt färske så kanske detta inte passar. Har du dock kommit igång med ett sparande, exempelvis i indexfonder, och tycker att det verkar lite intressant att se hur man kan tänka kring när man ska köpa eller sälja en enskild aktie så borde du kolla!




Ett tips för andra nybörjare kan vara att samtidigt som du ser på avsnitten ha en redovisning/rapport framför dig eller prova på med de tekniska delarna på den bank där du handlar aktier. Då använder du kunskaperna direkt. 
Jag tyckte det var särskilt intressant med de tekniska analyserna att jämföra när jag själv hade köpt/sålt en aktie och se hur väl det matchade. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram