Enskild firma och Skatteverkets webbseminarium

Varning för långt inlägg! :-)
I augusti startade jag en enskild firma, initialt med planen att framöver starta en egen hemsida och genom den framöver sälja vissa tjänster inom mitt yrkesområde alternativt generera reklam/sponsorintäkter framöver.
Jag blev sedan tipsad om ett extraarbete inom mitt gebit där jag kan arbeta som egen vårdgivare och valde därför att istället börja på denna bana tillsvidare. Genom detta arbetar jag i snitt cirka en timme om dagen, alla dagar i veckan. Detta motsvarar således cirka 20% av en heltid i antalet timmar.

Att vara egenföretagare antingen genom enskild firma eller genom aktiebolag verkar vara regel snarare än undantag här i ekonomibloggvärlden, trots detta har jag tyckt att de praktiska detaljerna inte nämns särskilt ofta - kanske för att det anses för simpelt för många. Jag tänkte därför delge min bild av det från start tills där jag befinner mig nu. Jag har som sagt ingen utbildning inom ekonomi och lär mig själv genom ekonomibloggar, YouTube och andra hemsidor.

Starten

Att starta en enskild firma (som till synes verkar vara den 'enklaste' formen av företagande) var mycket lätt genom verksamt.se och kostar ingenting vidare du inte önskar ha ett eget företagsnamn (jag har i alla fall inte betalat något ännu, men någon kanske kan rätta mig här). Du behöver inget företagsnamn om du inte tänkt ha produkter eller tjänster kopplade till ett visst namn/företagsmärke (som du därigenom gör reklam för och inte vill ska blandas ihop med andra företag). Om du inte väljer (och betalar) för något företagsnamn så kommer ditt företag heta samma sak som ditt egna namn på Skatteverket.

När du startar ett eget företag "måste" du också ansöka om F-skatt, vilket för min del innebär att folk som betalar för tjänster av mitt företag (som "anställer" mig - vilket är förbjudet är säga som egenföretagare men gör det enklare att förklara :p) inte behöver betala några sociala avgifter eller skatta för mig (jag måste således ordna detta själv). Detta gör att det blir billigt för andra företag att köpa tjänster av mitt företag. När du är anställd (i dess riktiga mening) och således har en arbetsgivare betalar denne in en jäkla massa avgifter för dig och pengarna som hamnar på ditt lönekonto är redan skattade och klara. Har du exempelvis 30,000 kr/mån i bruttoinkomst (innan skatt) kostar det arbetsgivaren uppskattningsvis 42,350 kr/mån (räkna själv här). Så av de cirka 22,750 kr som du får in netto på ditt lönekonto har du kostat arbetsgivaren nästan det dubbla.
Väljer du att inte ansöka om F-skatt kommer nog ingen vilja köpa dina produkter/tjänster då de måste betala avgifter och skatta för dig, så det är i princip ett icke-val.

Hittills är det ganska lätt med uppstarten. Den enda svåra biten är att fylla i hur mycket du förväntas tjäna i ditt företag, här är det mest en chansning som antingen kan vara grundad eller så fyller du bara i vad som helst. Vissa fyller i 0 kr om de inte förväntar sig får någon vinst alls det första året exempelvis. Hela grejen med eget företagande är ju att tanken är att företaget så småningom ska generera en vinst.
Du kan framöver ändra din så kallade 'preliminära inkomstdeklaration' när du vet mer. Blanketten finner du här. Fyller du i för mycket än vad du faktiskt tjänar får du pengar tillbaka, fyller du i för lite får du betala mer i efterhand.

Du kan även behöva ansökan om att betala moms (mervärdesskatt) eller inte. Hur mycket, eller om du ska betala moms alls, beror på vilken typ av verksamhet du håller på med. Du kan läsa mer här på Skatteverket. Momsen läggs på priset av en vara/tjänst. Exempelvis om du har ett företag som författare och säljer böcker (6% moms) och önskar sälja böckerna till en bokhandel för 100 kr/st, kommer du alltså behöva lägga på 6 kr (6%) för att själv få in 100 kr brutto. Bokhandeln köper alltså dina böcker för 106 kr/st. Du kommer få alla pengar in på ditt konto och kommer själv få deklarera och betala in momsen till staten.

När allt detta är klart och du skickat in din ansökan kommer du ganska snabbt ha startat ditt egna företag. Jag fick själv vänta några dagar innan allt var klart.


Att ha enskild firma och tjäna pengar

Anledningen till att man startar ett eget företag är som sagt att man framöver planerar att gå med vinst. Syftet är alltså att tjäna pengar på verksamheten, som med vilket jobb som helst.
Det är här som i alla fall jag märkte hur mycket bekvämare och mer "värt" det är att faktiskt vara anställd. Som anställd betalar jag 23,59% skatt på min lön på 28,000 kr/mån - detta resulterar i 6605 kr/mån. Jag behöver inte göra något själv utöver att klicka i "Godkänn" på deklarationen 1 gång per år (om nu allting stämmer, vilket det brukar). Blir jag sjuk en dag (upp till en vecka) så ringer jag bara till jobbet och sjukanmäler mig.
Som egen företagare är det helt annat.

I min enskilda firma beräknar jag att få behålla maximalt 50% av det jag fakturerar (det andra företag får betala för mina tjänster/produkter). Det jag får behålla blir alltså min "lön" (som man inte heller får kalla det när det gäller företagande, då heter det "eget uttag", annars kommer Skatteverket tro att du är värsta rookien). Jag kommer alltså betala över 50% i skatt och sociala avgifter i mitt eget företag, till skillnad ifrån 23,59% som anställd. Detta är mina preliminära beräkningar, och jag får se hur det faktiskt ser ut när år 2020 är slut. Det är en rejäl skillnad i alla fall.
Det finns en hyfsat bra film om detta på YouTube som visar hur en schematisk företagare går från att fakturera 50,000 kr till att själv få behålla 18,000 kr efter moms, skatt och sociala avgifter. Inräknat i detta exempel är dock kostnader för företaget på 10,000 kr, som man skulle kunna säga "går till en själv" också för att driva företaget vidare. Hursomhelst är det alltså jäkligt mycket som du inte får behålla själv. Filmen hittar du här.

I mitt fall räknar jag med att "fakturera" (få betalt) 8000 kr/månad exklusive moms (96,000 kr/år) genom mitt egna företag som det ser ut idag. Detta har jag nyligen beräknat i och med att jag hunnit arbeta aktivt i cirka 6 veckor. Än så länge har jag bara fått in 200 kr i november (för arbete en dag i oktober), men i december kommer jag få insatt 7100 kr.

Min enda utgift som tillkommer företaget är en patientansvarsförsäkring på cirka 272 kr/månad (3267 kr/år). Vinsten, beräknat på inkomst på 8000 kr/mån, blir således 7728 kr/mån. Därefter dras skatt och sociala avgifter som enligt YouTube-exemplet hamnar på runt 40% men enligt mina beräkningar (egenavgifter/sociala avgifter på 28,97% och 32,85% skatt (enligt skattesatsen i Uppsala kommun)) bör hamna på över 50%.
Det märkliga är att enligt Skatteverket ska egenavgifter/sociala avgifter betalas in enligt ett schablonbelopp på 25% av vinsten (alltså 1932 kr av mina 7728 kr), när det samtidigt står att egenavgifterna kostar 28,97% (2239 kr) vid 7 karensdagar (som är auto-valet om inget annat anges). Någon av er insatta som kan förklara varför är det så? Det innebär att jag varje år kommer att få restskatt på cirka 3700 kr?).
Karensdagar är antalet dagar som du vid sjukdom inte får någon ersättning. Vid en karensdag (som i fall när du är anställd) betalar du 29,35% i avgift som enskild firma. Du kan välja upp mot 90 karensdagar (vilket kan låta absurt men kanske passar exempelvis en författare eller någon annan form av företag där du inte behöver utföra arbete om du inte vill, där bara din egen plånbok blir drabbad om du inte gör det). Vid 90 karensdagar är avgiften 27,96%.

Hur mycket som du faktiskt får behålla är omöjligt att veta i förhand och beror på hur mycket du tjänar vid sidan om som anställd också. Hamnar du exempelvis över gränsen för statlig skatt behöver du betala ännu mer i skatt. I mitt fall har jag goda marginaler (tyvärr kanske) innan jag uppnår gränsen för statlig skatt (42,000 kr) men jag kan ändå inte med säkerhet räkna ut hur mycket jag kommer att få behålla av det jag tjänar in genom min enskilda firma. Jag väljer därför att räkna på maximalt 50% för att inte bli allt för besviken.

Image result for skatteverket

Skatteverkets webbseminarium

I syfte att lära mig mer om att starta och driva en enskild firma har jag deltagit i två webbseminarium på Skatteverket. Detta är kostnadsfritt och man anmäler sig i förväg via Skatteverkets hemsida. De föreläsningar jag var på varade cirka 1,5 h vardera och i slutet besvaras frågor ifrån "publiken". Rätt bra tyckte jag, så jag kan rekommendera det för folk som inte vet nästan någonting om eget företagande (det finns webbseminarium riktade för andra former av företagande och diverse annat med). 
På webbseminariet lärde jag mig bland att du som egen företagare (enskild firma) som arbetar i en lokal som inte är anpassad för själva firman (exempelvis hemma framför datorn/mobilen) mer än 800 timmar/år kan erhålla en ersättning enligt schablon på antingen 2000 kr/år (om du äger bostaden) eller 4000 kr/år (om du hyr bostaden). I mitt fall kommer jag inte komma upp i detta, men för vissa kan detta vara relevant att veta!

En annan sak, som jag anser är absurd när det gäller enskilda firmor utan anställda, är att varje händelse i företaget måste registreras. Det innebär att varje gång du tar ut/använder pengar som du fått genom ditt egna företag måste du notera detta och deklarera till Skatteverket. I teorin kanske detta låter rimligt, men i praktiken är det väldigt onödigt arbete enligt mig.
Jag får min inkomst från min enskilda firma insatt på mitt vanliga lönekonto och överför därefter 50% till ett annat, vanligt sparkonto som framöver kommer att ryka i sociala avgifter och skatt. Resterande 50% (min troliga nettovinst) för jag sedan över till ett annat sparkonto för att få lite ränta på dessa. Om jag skulle välja att köpa fonder/aktier för dessa pengar eller om jag exempelvis väljer att köpa en resa för dessa pengar måste detta deklareras vad jag förstår. Varför?
Dessa pengar är redan skattade och klara och i och med att jag är ensam i mitt företag påverkar det ingen annan än mig vad jag gör med mina pengar. Det verkar som att teorin är byggd på att man har ett eget "företagskonto" dit all inkomst hamnar och där staten anser att pengarna ska ligga kvar om inget annan anges. Jag förstår att det är rimligt att deklarera eget uttag när man har anställda eller är delägare i ett företag, så att pengarna helt plötsligt inte bara försvinner, men som enskild firma utan anställda är det helt onödigt.
Möjligen kan man deklarera att man fört över allt överskott för diverse konsumtion någon gång i kvartalet eller dylikt och så anses de pengarna som "brända" - så gör man vad man vill med dem sen.


Hur gör ni andra med enskild firma? Var får ni inkomsten insatt? Hur gör ni i praktiken med nettovinsten och när ni deklarerar eget uttag? Hur mycket i % får ni behålla av inkomsten ungefär?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram