Ungefärlig budget 2023

<Observera att denna budget är inaktuell>


[Reviderad 2023-08-01]

Nytt år och ny budget för året. Jag har nu klumpat ihop mina rörliga utgifter till en post och summan motsvarar ganska exakt snittet de senaste 12 månaderna. Tyvärr låg den summan en tusenlapp högre än jag trodde, men så är det. Budgeten är också korrigerad för elavgifter det senaste året. Avgiften för december är dock inte inräknad då den betalas i januari (och fakturan har ännu inte kommit). 

Jämför jag med 2019 har mina budgeterade utgifter ökat med 81 %. Det är främst byte av boende som står för de ökade utgifterna samt att vi nu har barn. Jämfört med 2021 har mina budgeterade utgifter ökat med 21 %. När jag tittar på posterna i tidigare budgetar har det mesta ökat i kostnad, förutom bredband och mobiltelefoni vars kostnader tvärtom sänkts... likt aktiekurserna för Telia och Tele2. 

Precis som tidigare år gäller budgeten endast för mig personligen, inte för hela hushållet. Förändringar som görs avseende fasta utgifter kommer att noteras i bokföringen.


Månatlig budget 2023 

Mer eller mindre fasta utgifter: 

  • Avgift till förening: 2077,50 kr
  • Amortering: 2262,50 kr
  • Räntekostnader (exklusive ränteavdrag): 1516 kr

    • Delsumma boende: 5856 kr

  • Mat*/hushåll/personlig hygien - betalas till gemensamt kontokort: 4125 kr
  • Hemförsäkring: 104,50 kr
  • Bredband: 193 kr
  • Elnätsavgift: 350 kr
  • Elhandelsbolag: 400 kr 
  • Mobiltelefoni: 90 kr
  • Återbetalning av studielån: 809 kr
  • SEB internetbank: 15 kr
  • Barnsparande: 250 kr
  • Busskort: 720 kr
  • Förskoleavgift: 822,50 kr
  • Rocker betalkort: 29 kr
  • Fackavgift företagare: 163 kr

    • Delsumma övriga fasta utgifter: 8108 kr
Totala fasta kostnader: 13 927 kr

Rörliga utgifter/övrigt: 4000 kr


Totala utgifter (fasta + rörliga):  17 927 kr


*Mat innefattar all mat/dryck som handlas hem till boendet samt gemensamma utemåltider. Annan mat/dryck som inhandlas på egen hand (t.ex. skräpmat och alkohol) i samband med umgänge/resor räknas som rörliga utgifter.


Tidigare budgetar:

Kommentarer

  1. Tack - superintressant med lite siffror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! Hade själv önskat se folks detaljerade budgetar lite mer. Verkar inte vara så poppis med det överlag.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram