Ekonomisk målsättning 2023

Årets mål fortsätter delvis på förra årets mål med en fortsatt betoning på fonder och ett fortsatt relativt högt sparande. Om sparmålet ska nås kommer det dock krävas att min tjänstgöringsgrad ökar markant, vilket i sin tur kommer kräva att jag byter jobb. Tidigare målformuleringar har också lärt mig att mina mål måste vara tydligt mätbara för att vid uppföljningen slippa "delvis" nå upp till målen. 

Jag har under de senaste 1,5 åren, sedan min son föddes, arbetat omkring 55-65 % på årsbasis samt varit föräldraledig både med och utan föräldrapenning. Trots det har jag under 2022 kunnat investera en hel del pengar. Utgifterna för 2023 beräknas i sin tur bli högre än jag tidigare trott och jag kommer inte kunna investera lika mycket som innan med nuvarande tjänstgöringsgrad. En ny budget är nästan gjord inför 2023 (jag väntar bara på betalningsplanen från CSN) vilket verkar innebära att jag med en 60 % tjänstgöringsgrad precis skulle gå runt. Jag väntar dock rejält ökade kostnader för 2024 med en räntehöjning på bolånet samt en ytterligare avgiftshöjning till föreningen som jag behöver vara förberedd på. 

Att arbeta deltid så här tidigt i min "investeringskarriär" var aldrig en del av min plan heller men har varit otroligt värdefullt för familjen (inklusive mig själv), speciellt den första tiden. Om det blir ett barn till i framtiden kommer jag försöka vara ledig mycket i början då också men fokuset tills dess blir att bygga upp ett större sparande, både på börsen och genom en buffert. Att ha marginaler när man har barn är också otroligt skönt. Jag har t.ex. aldrig varit sjuk så ofta som jag varit under hösten (sedan sonen började på förskolan) :p Totalt sett har det nog blivit 4-5 sjukdomstillfällen med totalt 4,5 sjukdagar (inklusive idag) från deltidsarbetet sedan augusti. I vanliga fall är jag sjuk en gång per år ungefär, men de säger att det första året på förskolan är värst...


Hursomhelst, inför 2023 är min målsättning följande:

  • En tjänstgöringsgrad på 90-100 %.
  • Investera minst 100 000 kr under året.
  • >90 % av marknadsvärdet i fonder.
  • Max 3 enskilda aktieinnehav.


Ska bli intressant att se var detta år landar!
God fortsättning!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget