Ungefärlig budget för år 2020

<Observera att denna budget är inaktuell>


Tänkte först inte ha någon ny budget på bloggen, men jag tycker samtidigt det är ett bra sätt att få kontroll över utgifterna. Genom att ha det publikt kan det både hjälpa andra och mig själv genom att mina utgifter kan jämföras med andras. Jag uppskattar själv att se hur mycket det kostar för andra att leva.

Budgeten för de fasta utgifterna sänktes totalt sett med 961 kr/månad under år 2019 genom successiva justeringar. För år 2020 har budgeten sänkts ytterligare med 257 kr/månad genom att jag och min flickvän nu, då hon avslutat sina studier, delar helt på utgifter relaterat till boendet. Tyvärr innebär avslutet av studier att vi inte längre kan ta del av studentrabatter vilket ökat våra gemensamma kostnader. Utöver detta har också hyran höjts en del vilket gjort att de fasta utgifterna för min del inte sänkts så mycket som de "borde" ha gjort. Hittills har alltså de fasta utgifterna sedan bloggens start sänkts med 1218 kr/mån (jämfört med nuvarande budget för fasta utgifter på 7592 kr/mån - 2020-02-01).
Budgeten för de uppskattade rörliga utgifterna har däremot höjts en hel del efter jag gjorde min sammanställning i slutet av år 2019. Jag valde att fördela summan annorlunda än vad jag faktiskt spenderade pengarna på under året, detta då jag ansåg att fördelningen under 2019 var lite atypisk.

Som vanligt gäller budgeten endast för mig personligen, inte för hela hushållet.


Månatlig budget 2020

Mer eller mindre fasta utgifter: 
Hyra: 2831 kr
Mat*/hushåll/personlig hygien + hemförsäkring - betalas till gemensamt kontokort: 3065 kr
Bredband: 215 kr
Elnätsavgift: 128 kr
Elhandelsbolag: 40 kr
Mobiltelefoni: 80 kr
Gymkort: 275 kr
Återbetalning av studielån: 774 kr
Uppsala bostadsförmedling: 25 kr
Medlemsavgift i studentnation: 43 kr
Swedbank internetbank: 15 kr

Delsumma fasta utgifter: 7491 kr

Rörliga utgifter:
Kläder/skor: 200 kr
Gåvor/donationer: 500 kr
Semester: 800 kr
Övriga inköp/nöjen/resor: 1000 kr

Delsumma rörliga utgifter: 2500 kr

Totalt: 9991 kr




*Mat innefattar all mat/dryck som handlas hem till lägenheten och som vi båda kan ta del av samt enstaka månatliga restaurangbesök då både jag och min flickvän äter tillsammans. Annan mat/dryck som inhandlas på egen hand (oftast skräpmat och alkohol) i samband med umgänge/resor räknas som rörliga utgifter.




"Det var bättre förr"?
Budget 2019

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget