Budgetuppdatering

Utgifter för barn

I samband med att vi blev med barn i juli har den löpande budgeten behövts uppdateras. Vi lägger numera 750 kr extra i var till gemensamt kontokort och sparar 250 kr i var långsiktigt i fonder. Vi tänker oss att sparandet på totalt 500 kr/månad i fonder är fullt tillräckligt utan att det blir överdrivet. Detta beräknas ge mellan 160 000-200 000 kr när barnet är 20 år (med 3-5% realränta). Sparandet sker på ISK som ägs av min flickvän (för att också göra henne mer engagerad :-)). Vi väljer att inte öppna en KF i barnets namn för att ha kontroll över pengarna även efter barnets 18-årsdag. Skulle vårt barn börja missbruka substanser/spel om pengar, bli kriminell eller rent allmänt vara opålitlig ekonomiskt kommer vi vara restriktiva med dessa pengar. De får i så fall gå till min flickvän. Skulle däremot vårt barn bli pålitligt och vill köpa bostad (och pengarna inte räcker) så bidrar vi med mer/lånar ut mer där och då. Vi båda tror dock det är viktigt att barnet (som då är vuxen) får kämpa en hel del själv också. Det ger självförtroende, självständighet och livsinsikt. 

De extra 1500 kr/månad till det gemensamma kontot för barnets löpande utgifter kommer att behöva höjas framöver men ligger ju nu i överkant vad det verkar. Jag försöker i dagsläget bokföra de "nödvändiga" utgifterna som är direkt riktade till barnet för att få ett hum om vad som är rimligt att föra över varje månad. Jag har dock märkt att det är ganska svårt och förstår varför det är svårt att hitta tydliga "riktiga" kalkyler på vad det kostar att ha barn :p Vi köper det mesta begagnat och har fått mycket fina presenter (bland annat saker vi annars hade köpt själv). Det är också svårt ibland att avgöra vad som är ett "nödvändigt" köp och säkerligen har några nödvändigheter missats.  


Ytterligare uppdatering av elkostnader

I augusti utfördes ett byte av huvudsäkring och i samband med detta sänktes elkostnaden (den fasta avgiften för "abonnemanget") med 65 kr/månad för min del. I samband med detta har jag återigen tittat igenom de elfakturor som betalats sedan mars 2021. Snittet för elnätsräkningen ligger på 336 kr/månad för min del och för elhandeln på 134 kr/månad i snitt (min del). De dyraste el-månaderna har vi ännu inte bott i det nuvarande boendet (december-februari) men samtidigt har har elpriset på senare tid legat betydligt högre än snittet jämfört med de senaste 8 åren. Med dessa faktorer inräknade beräknar jag kommande snittavgifter till 330 kr/månad för elnätet och 120 kr/månad för elhandeln i den framtida personliga budgeten. Detta är lite mer än min initiala gissning i januari 2021 (som jag sedan reviderade under våren :p). Jag väljer nu att ta lite extra höjd för att förhoppningsvis inte bli besviken.

Känns oavsett lite ovant att trots elavtal under spotpris (dock läggs moms på) få en elhandelsräkning på totalt 508 kr som denna månad. Förra året samma månad, i förra boendet (lägenhet), låg elhandelsfakturan på totalt 49 kr. I augusti förra året låg vår gemensamma elhandelsfaktura på ynka 10 kr! En aktie som ökar 4980% på drygt ett år hade varit grymt, men när det gäller avgifter är det mindre kul. 


Resterande utgifter ligger kvar på samma nivåer som innan, än så länge. Framöver kommer dock amortering till bostadsrättsföreningens lån att påverka föreningsavgiften med minst +500 kr/månad.

Den uppdaterade budgeten kan du finna här: Budget 2021, reviderad oktober 2021

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?