Nedtrappning i arbetslivet

Den sista september gjorde jag min sista dag på mitt förra heltidsarbete. Sedan dess har jag endast arbetat lite hemifrån med ett extrajobb. I mitten av november börjar jag på ett annat arbete på 50%. Tanken är att då arbeta totalt cirka 75%, varav 25% hemifrån med extrajobbet. 

Genom en högre lön förväntar jag mig tjäna cirka 2000 kr mindre netto varje månad, d.v.s omkring 21000 kr/månad istället för 23000 kr/månad. 8,7% lägre nettoinkomst för 25% lägre sysselsättning känns som en bra deal. Att cirka 25% sker hemifrån gör det till en ännu bättre deal då mycket tid sparas på det, och att jag kan välja att arbeta när det passar mig.

 

Jag gör detta främst av två anledningar: 

1. Kunna spendera mer tid med bebisen så att vi får/bibehåller en god kontakt. I och med detta kan vi också umgås mer som familj samt att det ger utrymme för min flickvän att få mer egentid. 

2. Ha mer egentid att kunna lägga på intressen och hälsa.


Jag har aldrig haft ett 40-timmar-i-veckan-intresse för något utan intresserar mig av många saker, varav endast några ger/kan ge betalt (jag vet att allt kan ge betalt om man anstränger sig, men då behöver man oftast lägga ned väldigt mycket tid också - mer tid än vad jag har intresse av).
Jag gillar i regel rutiner och tror det är bra med krav/press, men det måste finnas en balans. Jag har t.ex. prioriterat ned socialt umgänge då jag inte känt att jag orkar/vill hitta på så mycket på kvällar/helger (detta även innan pandemin). Jag behöver få vara själv för att få återhämtning, och vid heltidsarbete lämnar det inte mycket tid kvar utöver det. Kvar blir de tröttaste timmarna på dygnet, eller på helgen - när allt annat också måste skötas.
Nu när mörkret är på ingång känns det också extra skönt att slippa cykla 1,5 h/dag, 5 dagar i veckan, som jag gjorde till/från mitt förra arbete. Jag gillar att anstränga mig fysiskt och jag tycker om att kämpa lite mot naturen, men även här tror jag på en balans. 

The Dividend Story skrev nyligen ett diskussionsinlägg om FIRE där han bland annat uttrycker att undersökningar som gjorts på äldre sällan visar att de önskar ha arbetat mer i sitt liv. Detta är också min erfarenhet av äldre patienter som jag frågat om "visdom". Jag vet dock att några önskar att de jobbat mer i efterhand, men då endast för att de inte alls tänkt på sin pension och undvikit att spara något själva. På följdfrågor ångrar de inte resor och tid med familj och vänner.
När jag frågat kollegor hur ofta de skulle ha varit på jobbet om de fick betalt oavsett svarar de flesta mellan 1-3 dagar i veckan. Många verkar alltså vilja jobba mindre, men vill inte/"kan inte" göra det som krävs för att det ska ske. Det är synd, men alla har rätt till sina egna val. 


Nedtrappningen i arbete kommer att påverka min ekonomiska plan negativt, dock bör det inte förskjuta miljonmålet med mer än ett halvår vilket känns helt ok. Min vän kommer alltså kanske få vänta lite längre på sin 1%-andel (10 000 kr) som tack för att ha presenterat börssparande för mig.

Långsiktigt kan det till och med vara fördelaktigt att arbeta mindre nu då jag får en rimligare chans att utveckla ett projekt inom sjukvård jag tänkt på ett tag (och förberett en del inför). Vi får se hur det går! :-)





Slutligen vill jag passa på att tipsa igen om Rocker. Jag är nu uppe i 2% cashback så det är alltså 2 personer utöver min flickvän som använt min länk, tack för det :-) Hon fick för ett par dagar sedan insatt 500 kr genom deras kampanj, så det verkar inte vara för sent. Jag tror själv inte att 20 000 personer kommer ha registrerat sig innan 31/10, så det är "easy money" att hämta hem. Rocker blir snabbt det bästa/ett av de bästa kortet/en, även om du inte skulle lyckas rekrytera en enda person. Genom en inbjudningslänk får du 0,5% i cashback redan från starten - på alla köp. Min länk hittar du här

Kommentarer

  1. Hej!
    Låter som helt rätt väg att gå. Jobba mindre även om det ger lite mindre i kassa. Tid med familjen är helt rätt!

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på panelundersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det! Känns bra nu i alla fall även om det är lite tidigt i sparresan.. :p Har ungefär 1/3 kvar till mitt mål.
      Kanske får bli lite panelundersökningar för att dryga ut lite kassa! :-)

      Radera
    2. Ja jag förstår. Men värt att få tid med kidsen.

      Javisst. Passa på att göra några undersökningar när lillen ligger och sover. Är ju perfekt :)

      Radera
  2. Du gör helt rätt i att jobba mindre och lägga tid på sånt som är viktigt. Önskar att jag hade gjort det när mina äldsta barn var små.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det tror jag också :-)

      Såg detta idag på facebook btw (testar med två olika länkar för att se om det går att få upp bilden direkt i kommentarsfältet):

      https://i.postimg.cc/bv68mjMh/IUSK.png
      [url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/bv68mjMh/IUSK.png[/img][/url]

      Radera
    2. Gick inte tydligen :p aja!
      Inlägget var från Expressen, handlade om någon som sparat ihop en miljon :p

      Radera
  3. Hej!

    Spännande! Det låter som utmärkta val att fokusera på det som betyder mest. Ser framemot att fortsätta följa din resa.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack! :-) Ja, svårt att få både och ibland ("bra" inkomst OCH tid med familj/för intressen). Det kräver sin tid och uthållighet innan investeringarna vuxit sig stora nog. Skulle egentligen vilja ha kommit längre på vägen innan, men tiden väntar inte på någon.

      Radera
  4. Wow! Grattis till förändringen! Minns när jag läste att du planerade gå ner ordentligt i tjänst när väl du kommit en bit på vägen, men jag tänkte att du nog skulle ändra dig och bli lika trygghetsknarkande som resten av oss, men icke. Jag är riktigt imponerad och lycka till! Hoppas höra mer om detta vid senare tillfälle. /Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, precis, det är lite för tidigt nu egentligen men samtidigt blir det att jag tar någon typ av medelväg istället. Skulle kunna jobba heltid i 3 år till och sedan gå ned till 50-60% direkt (vilket var planen). Men det känns rätt i tid att förlänga resan lite i utbyte mot tid hemma :-)

      Är dock ovant med liten/ingen inkomst som det kommer bli nu i oktober/november.. känns skört även om jag har en bra buffert för detta hehe!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget