Inkomster och utgifter oktober 2021 - sparkvot på -242%

Inkomster och utgifter oktober 2021

Sådär, första månaden utan en riktig inkomst. Har således gått back drygt 10 000 kr denna månad (ungefär som de på Lyxfällan). Skillnaden är bara att detta är planerat sedan över ett halvår tillbaka. Under oktober månad har jag arbetat cirka 15% mot betalning, men den lönen kommer månaden efter. Jag har även ägnat lite tid åt ett annat projekt som kanske kommer kunna inbringa lite inkomst om ett år eller så (om jag gör det bra dvs :p). Om ett par veckor börjar jag arbeta deltid (50%) samtidigt som fortsätter med extraarbete hemifrån.

Om vi räknar bort barnbidrag och återbetalningen av ett privatlån så stod cashbacken från betalkort/kreditkort för 16% av min "lön" denna månad - rätt bra bidrag ändå!
Jag har just nu 3% i cashback på Rockerkortet av maximalt 10%. De har utökat sin kampanj till hela november, dock får du numera 250 kr vid genomförd registrering via inbjudningslänk istället för tidigare 500 kr. Du får precis som tidigare direkt 0,5% cashback vid användning av en inbjudningslänk. Värvar du sedan fler genom din egen länk får du 0,5% ytterligare per värvning, upp till 10%. Kortet är helt avgiftsfritt.
Här har du min länk: Rocker

I och med att jag gjort det simpelt för mig tidigare med sparkvoten (räknat allt överskott som sparande, även om det ska konsumeras inom kort tid) så blir det lite skevt när inkomsterna är lägre än utgifterna. För att inte förstöra grafen helt har jag lagt in en betydligt mildare negativ sparkvot än verkligheten (Figur 1). När jag sedan räknar ut snittet över året kommer jag räkna en negativ månad (månader) som 0% i sparkvot. 

Deltidsarbete: 0 kr
Extrajobb: 102 kr
Övertidsersättning tidigare heltidsarbete: 345 kr

Barnbidrag: 625 kr
Rocker betalkort, cashback: 73 kr
Komplett kreditkort, cashback: 11 kr
Återbetalning: 3000 kr

Inkomst totalt: 4156 kr

Utgifter: 14208 kr

Sparande: -10052 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): -241,87 %



Figur 1. Sparkvot 2021. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid. *-241,87%.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram