Nuvarande budgetens rimlighet

En av mina filosofier kring sparande är att det för mig skall vara rimligt utan att gå ut över min vardag alltför mycket. Jag vill som sagt i regel anpassa mitt sparande efter mina utgifter snarare än tvärtom, även om det kan låta lite "Lyxfällan-varning" med det argumentet. Jag litar dock på mig själv där då jag är emot onödig konsumtion (i meningen att köpa för köpandets skull och att ha saker bara för "att ha" - som man knappt använder eller egentligen inte behöver).
Jag försöker vid de flesta inköp jag gör väga för- och nackdelar och uppskatta vad värdet är för mig. Finns objektet sedan inte för det priset jag anser vara värt köper jag det inte. Saker jag använder frekvent i min vardag och som jag har höga krav på i form av funktionalitet/bekvämlighet (ibland också utseende) lägger jag högre summor på, och saker som är utbytbara, sällan används och mest ligger i en låda betalar jag så lite som möjligt för.

Med det sagt ville jag kontrollera hur nära jag varit min budgetplan de senaste 8 månaderna (ungefär tiden då jag arbetat med min nuvarande lön och långt innan jag började bokföra inköp) för att se om min riskabla taktik håller. Under den här perioden har jag åkt längre sträckor med tåg betydligt mer än vad jag brukar, köpt en sprillans ny cykel, betalat min sambos del av hyran för ett par månader samt betalat en liten weekend-resa. Jag har denna period också köpt ett årskort på gymmet jag tränar på, vilket efter friskvårdsbidrag genom arbetet endast resulterade i cirka 900 kr. Samtidigt har jag hälften av tiden (4 månader) inte betalat tillbaka något av studielånet (vilket uppgår till 3024 kr totalt) och endast köpt något enstaka klädesplagg. I övrigt har perioden varit ganska "genomsnittlig" för mig gällande konsumtion. Sammanfattningsvis har jag de senaste 8 månaderna med stor säkerhet konsumerat mer än vad jag brukar.

Detta till trots har jag sparat i genomsnitt 10205 kr per månad under de senaste 8 månaderna vilket är 774 kr mer per månad än vad jag angivit i min budgetkalkyl*. Tyvärr har mestadels av sparandet dock varit i form av ett vanligt sparkonto-sparande till kontantinsats för boende. Målet för detta sparande är dock snart uppnått så att jag kan fokusera nästan fullt ut på börsen framöver! :-)

Hittills verkar i alla fall min nuvarande budget och min sparfilosofi hålla, nu återstår det att se hur det blir framöver!


Hur sätter ni er budget?



*räknat på dåvarande budget med annan inkomst och andra utgifter, ej längre aktuell fr.o.m. juni 2019

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram