Portföljuppdatering juli 2020

Det var ett tag sedan jag uppdaterade min aktuella portfölj på bloggen och på senare tid har det skett vissa förändringar. Jag har numera 4 fonder i min fondportfölj. Fonden jag tagit in är 'PLUS Småbolag Sverige Index', vilket är den billigaste, indexföljande, relativt breda (~200 bolag) småbolagsfonden jag kunnat hitta. Jag har funderat länge på småbolagsfonder då de historiskt har avkastat bättre än storbolagsfonder. Problemet är att de också har kostat en del i avgifter, något som du betalar oavsett om det går bra eller dåligt på börsen. Istället för en småbolagsfond har jag tidigare istället satsat mer på investmentbolag för att få viss exponering indirekt. När jag sedan såg att SAVR hade rätt bra rabatt på ovannämnda fond valde jag att köpa in den. 'PLUS Småbolag Sverige Index' kostar 0,44% i avgift hos Avanza och 0,31% hos SAVR - alltså ungefär 30% lägre avgift för exakt samma fond. Det enda negativa är att jag inte lägre har fonderna samlade på ett och samma ställe. 

Eftersom SAVR är en trist och mörk plattform utan i princip några extrafunktioner alls (som att t.ex. jämföra olika fonder genom olika tidsspann) har jag köpt fondandelar för 100 kr (minsta köpbelopp) även på Avanza. På så vis kan jag enkelt följa utvecklingen i förhållande till mina andra fonder utan att behöva logga in på SAVR.

Min framtida målfördelning är enligt nedan:

Figur 1. Målfördelning fondportföljen.

Då jag tidigare blev skeptisk till hur jag presenterat min portföljutveckling (med inköp och marknadsvärde) har jag nu bytt till insättningar och totalt värde. På så vis håller jag koll på vad jag faktiskt sparar på börsen över tid samt min avkastning. Tanken är ju att det inte ska ske så många fondbyten i fondportföljen, utan att det mesta ska ticka på passivt. Från januari 2019 till juli 2020 är avkastningen +8,10%. I februari peakade avkastningen på cirka +17%, så även om jag gått om rejält på totalen sedan toppen den 19 februari ligger avkastningen en bra bit efter. Vi får se hur det blir framöver!


Figur 2. Utvecklingsgraf fondportföljen sedan 2019. Notera förändringen av data som används jämfört med tidigare grafer. 




Figur 3. Fondportföljen mot världsindex sedan start.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram