Inkomster och utgifter juni 2020

Inkomster och utgifter juni 2020


En ovanligt dyr månad med ovanligt hög inkomst. Första gången för i år jag hamnar under mitt mål om 50 % sparkvot.
Den främsta anledningen till de höga utgifterna är köp av ny mobiltelefon. Min gamla mobil (iPhone 5) hade jag i 6 år och 11 månader, men för ungefär ett halvår sedan började apparna sluta fungera en efter en. Den nya mobilen (iPhone SE 2020) köptes ironiskt nog för mindre än min gamla iPhone - 5379 kr jämfört med 5789 kr. Min äldre mobil (som håller fortfarande och verkar ganska snabb nu efter systemåterställning) kostade mig knappt 70 kr i månaden, jag hoppas nu att min nya mobil håller minst så länge också. En fördel med att köpa en mobil som är ny på marknaden är att operativsystemet kommer att uppdateras många år framöver. När operativsystemet inte uppdateras längre (för att tillverkarna tycker att det är dags för dig att köpa en ny mobil) börjar apparna krångla inom 1-2 år oftast. Tillslut når det en gräns när mobilen blir för begränsad - och då kan du lika gärna gå tillbaka till en analog mobil (eller köpa en ny smartphone).  
De höga inkomsterna beror delvis på semesterersättning samt ovanligt hög lön inom extrajobbet. Dock är jag tvungen att avsluta detta extrajobb nu på grund av min heltidsarbetsgivare som inte längre tillåter det som extrajobb. Jag kommer troligen försöka hitta något annat extrajobb inom snar framtid dock, för trots rådande situation med COVID-19 verkar det inte alls hopplöst. 


Inkomst heltidsanställning: 23820 kr
Inkomst extrajobb: 5021 kr
Uttag av kreditkortsbonus: 146 kr
Inkomst totalt: 28987 kr

Utgifter: 15222 kr

Sparande: 13765 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 47,49 %


Figur 1. Sparkvot under år 2020. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget