Portfölj vid bloggens start

Här nedan presenteras min nuvarande portfölj för april 2019.

I nuläget placerar jag endast i passiva fonder/indexfonder med låg avgift då jag inte vill betala för något aktivt förvaltande samtidigt som jag själv inte alls är aktiv att läsa årsrapporter, hitta trender och försöka "spå marknaden". Jag eftersträvar en bred grund att stå på, därför undviker jag just nu att placera några större summor i enskilda aktier (jag har endast totalt 1000 kr i nuläget att leka med). Min filosofi på börsen är att vara ombord på skeppet men inte nödvändigtvis stå längst fram. Framöver har jag dock planerat att investera en respektabel del av mitt sparande i enskilda aktier, men där måste jag läsa på mer innan jag bestämmer mig för en strategi att följa - för att förhindra att magkänslan tar över :-)

Aktuellt innehav:

Figur 1. Aktuellt fondinnehav april 2019

Jag startade med ett kapital på 100000 kr i mitten av september 2018, vilket då utgjorde ungefär en tredjedel av mitt totalt insamlade kapital. Jag beräknade att jag kunde spara in mitt investerade kapital på mindre än ett år med min nuvarande lön och ansåg därför det vara ett rimligt belopp att investera direkt. Jag har sedan dess endast sparat cirka 10-12% av min nettoinkomst på börsen fram till mars 2019, resten har gått till att åter fylla på min buffert/bosparkonto.


Figur 2. Fondfördelning

Snittavgiften på de fonder jag innehar är 0.18% enligt Avanza. När jag räknar på det själv ligger snittavgiften dock på 0.197%.

- Edit - Har nu lärt mig att Avanza räknar snittavgiften baserat på hur viktade fonderna är, inte bara summerar alla avgifter och dividerar med antalet fonder (som jag gjorde). Har du 80% innehav i en fond med 0.10% i avgift och 20% av ditt innehav i en fond med 0.50% avgift blir alltså inte snittavgiften 0.30% då en betydligt större andel av dina pengar är placerade i fonden med den låga avgiften.


Detta är fördelningen baserat på region enligt Avanzas fondportföljanalys i nuläget:
Figur 3. Regionfördelning fonder


Portföljutveckling hittills:

Figur 4. Fondernas utveckling sedan start och sedan i år (2019)

Enligt grafen följer min portfölj ganska likt världsindexet 'DJ World Index' med en viss överprestation. Vid portföljens start hade jag cirka 25% av mitt innehav i långa och korta räntefonder vilket gjorde att jag duckade nedgången hösten 2018 lite grann. Jag valde därefter i slutet av januari 2019 att placera i 100% aktiefonder då min plan är långsiktig och bör löna sig över tid. Mitt argument baserar jag på tidigare historik som sammanställts väl i Lysas 'Whitepaper' - exempelbild nedan:

Lysas 'Whitepaper' med referenser finns att läsa på följande länk: https://lysa.se/whitepaper


Målfördelning och procentuellt månatligt sparande:

Figur 5. Målfördelning av indexfonder


I skrivande stund är min fördelning något avvikande med hänsyn till målet, med framför allt ökat innehav i Avanza Emerging Markets och minskat innehav i Swedbank Robur Access Asien. Detta är på grund av nyligen skett fondbyte och kommer att justeras denna månad när lönen faller in på kontot. När min aktuella fördelning något så när efterliknar målfördelningen fortsätter jag enligt mitt procentuella månadssparande och justerar fördelningen i höst igen.

Jag har valt att placera totalt 60% i globalfonder (som då blir kraftigt viktat mot marknadsjätten USA), 25% i Sverigefonder och 15% i tillväxtmarknader/Asienfonder. Fördelningen har valts delvis baserat på förslag ifrån Avanza och andra bloggar men också baserat på historik ifrån indexfonder med låga avgifter jag letat fram i fondlistan. Mina förhoppningar är att Sverige och USA levererar fortsatt väl och att Asien med dess enorma population tar allt större kliv in på marknaden.

Jag är medveten om att Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära i princip är identiska och att jag snarare kanske borde placera 60% av mitt innehav i Avanza Global då denna endast har 0.11% i totalavgift jämfört med Länsförsäkringars 0.21%. Jag väljer dock i nuläget att inte göra detta då jag upplever att de skiljer sig åt tillräckligt mycket för att värdesätta båda två, därmed får jag en ännu bredare spridning. Senast igår (2019-04-09) gick Avanza Global upp 0.48% medan Länsförsäkringar Global Indexnära gick -0.59%. Över tid kommer dessa troligen att prestera likvärdigt, men tillsvidare behåller jag båda.

Förhoppningsvis kan denna portfölj leda mig framåt mot ökad frihet!


Synpunkter, frågor och förslag tas gärna emot! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram