Inkomster och utgifter november 2023

November har nu passerat och endast en månad kvar på året. November var första månaden som jag tagit ut lön från företaget. Egentligen är lönen (40 000 kr brutto) snäppet högre än vad företaget "har råd med" men det verkar stabilisera sig till nästa månad. Jag har fortsatt 80 000 kr i lån till företaget jag kan plocka ut när jag vill, men väljer ändå att ta ut lön nu (och i några månader framgent) inför att bolånet löper ut i mars. Visar det sig att vi får mycket bättre villkor på annan bank kommer vi att byta, och då behöver jag visa upp att jag kunnat ta ut en tillräcklig lön. 

Semesterersättningen från min tidigare deltidsanställning landade också på kontot denna månad, och jag låg lite på plussidan trots allt - skönt!

Den tidigare återbetalningen av ett lån som min sambo tagit av mig för kontantinsatsen till boendet (110 000 kr) har hon nu betalat tillbaka helt. En stabil "inkomst" de senaste 2,5 åren på 3000-4000 kr/månad vanligen försvinner alltså nu. Synd! 

Börsen har löpt på bra i november. Det i kombination med att jag kunnat hysta in en del pengar har jag nu äntligen nått över 700 000 kr-strecket. Nytt all-time high har noterats på 726 679 kr. 


Lön eget företag: 30 220 kr

Deltidsarbete: 1891 kr 

Extrajobb: 0 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 100 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 5000 kr
Övriga inkomster: 0 kr

Inkomst totalt: 37 836 kr

Utgifter: 18 929 kr

Sparande: 18 907 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 49,97 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?