Inkomster och utgifter januari 2023 - den dyra elen

Januari blev relativt dämpad på utgiftssidan trots att den för hushållet högsta elräkningen någonsin betalades (4607 kr). När jag gjorde en elprognos i augusti räknade jag att denna faktura skulle landa på 5915 kr och att snittet för november-mars skulle bli 4672 kr/månad. Än kan det gå åt helvete men med 1612 kr för november, 4607 kr för december och estimerade 1525 kr för januari verkar vi komma billigare undan än trott. Den som lever får se. 

Det noteras i alla fall en lättnad om man tittar på de nuvarande erbjudandena på Elskling. Från cirka 350-400 öre/kWh när det var som värst till cirka 210-225 öre/kWh för ett fast 1-årsavtal. Tycker nästan lite synd om mina grannar som valde att binda på 350 öre/kWh (oklart hur länge dock) när apokalypsen ansågs vara nära. 

Över tid vinner inte de flesta privatpersoner över elhandelsbolagen i att göra en bra deal på elmarknaden. Om det vore så hade det inte funnits så många elhandelsbolag. Det bästa man kan göra tror jag är att hoppa runt på olika erbjudanden och se till att byta innan det övergår i en superdålig deal. På vårt nuvarande, rörliga, avtal med Greenely har vi 25,10 öre/kWh i rabatt vilket med god marginal täcker de tillägg de har. Den fasta kostnaden är också 0 kr under kampanjens gång. Så länge dessa villkor gäller (1 år) kommer vi göra en bättre deal än elhandelsbolaget som istället betalar snäppet mer för elen de säljer till oss. Hoppar vi över till nästa elhandelsbolag innan villkoren ändras kommer deras förlustaffär bli permanent. 

Historiskt sätt har ett rörligt elavtal varit att föredra, men som jag diskuterar i ett inlägg från september 2021 kommer vi att köra på fast pris om det någonsin framöver erbjuds för under 50 öre/kWh i SE3. Min sambo är generellt sugen på fast elavtal för att kunna ha lite varmare hemma på vintern, men var hennes gräns för en acceptabel deal går nu vet jag inte :-)


Deltidsarbete: 17 338 kr

Extrajobb: 986 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 67 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 536 kr


Inkomst totalt: 22 552 kr


Utgifter: 16 606 kr


Sparande: 5946 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 26,37 %



Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram