Det är lätt att få bättre villkor

Från november 2021 till oktober 2022 hade vi ett kampanjerbjudande på bredband via Bredband2. Detta val gjordes genom att använda Bredbandsval där du enkelt kan se erbjudanden för just din adress. Vi valde det som hade 100/100 Mbit/s till lägst pris, vilket då föll på just Bredband2 med 262 kr/månad.

När kampanjen tog slut höjdes priset till 309 kr/månad och när jag då jämförde på sidan låg det billigaste erbjudandet bara snäppet under. Då vi inte haft några problem alls under året som gått (till skillnad från den tidigare leverantören NETatONCE som vi hade några avbrott hos) stannade vi kvar hos Bredband2. I februari 2023 höjdes priset ytterligare till 339 kr/månad vilket då fick mig att kolla in Bredbandsval återigen. Som konkurrent fanns Ownit. med kampanj på 299 kr/månad under 1 år. Dessutom verkar de ha nöjda kunder.

40 kr/månad är inte alls mycket pengar, men det är i detta fall ändå drygt 13% dyrare för samma funktion. Dessutom är det extremt enkelt att byta bredbandsleverantör (om man inte bor i ComHem-hus (Tele2-hus?) då, för då är det typ kört ;)). 

Då vi som sagt inte alls haft några problem med Bredband2 slängde jag iväg ett e-mail till dem innan ett eventuellt byte till Ownit. och frågade om de kunde matcha erbjudandet de hade. 2 timmar senare fick jag svar. De kunde inte matcha erbjudandet helt men sänkte vår avgift med 10% till 305 kr/månad istället. Med 6 kr/månad i differens (2%) fick de ha kvar oss som kund.
Totalt sparar vi 408 kr/år på mejlet jag skickade iväg vilket skulle kunna bytas mot 2 aktier i Investor, ett biobesök för 2 inklusive snacks, en lite finare hemmamiddag, en månads gymmedlemsskap, en springcykel eller 40 st 33 cl starköl till en bastukväll med grabbarna. 

Nu handlar detta om småpengar, men det är principen som är viktig. Jämför alltid innan du köper något och se över dina prenumerationer/fasta kostnader emellanåt. Hittar du ett bättre erbjudande någon annanstans men är i övrigt nöjd med nuvarande; kolla om de kan matcha priset. Om inte - byt. Detta är främst viktigt när det gäller större poster som bolån, elavtal och olika typer av försäkringar. Det är onödigt att betala mer för samma sak/funktion. Samma sak kan appliceras på inkomstsidan, jämför med andra inom samma profession/med samma kompetens och se om du blir rimligt ersatt för din tid/kunskap/engagemang. 

Kommentarer

  1. Jag tror Telia är bäst på detta och jag brukar ringa varje år för att förhandla ner priset. Det slutar alltid med att man "tyvärr" måste ta ett snabbare bredband för att få det lägsta priset. Så nu har jag 250/250 för 299 kr/mån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nice! Riktigt bra pris dessutom! På Bredbandsval för min adress kostar 250/250 hos Telia 382 kr/månad under 1 år, därefter hela 549 kr/månad!
      Billigaste 250/250 Mbit/s ligger på 322 kr/månad för min adress, så det skiljer inte så mycket i pris mellan hastigheterna heller! Dock räcker 100/100 Mbit/s långa vägar för oss i nuläget :-)

      Hur länge har du haft Telia?

      Radera
    2. Har haft Telia i evigheter, även innan det var fiber. Ja, 100/100 räcker ju. Bara så lustigt att man måste ta högre kapacitet för att få lägsta pris.

      Radera
    3. Ja hehe! Men de hoppas nog att du ska ge upp med att ringa och sedan betala 500+ kr/mån för ditt snabba bredband :p Jag fick byta från 100/10 till 250/50 med ComHem förut när vi bodde i lägenhet - för att få ett billigare pris.

      Såg nu att ComHem bredband inte ens längre finns kvar utan numera heter Tele2.

      Radera
  2. Som aktieägare i Bredband2 blir jag lika glad som "besviken" att läsa detta ;)
    Att jämföra och pressa skall man alltid göra. Ovasett om det är el-avtal eller avtal med Kreti och Pleti.

    Önskar dig allt gott!
    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ;) Jag tror det kommer gå bra för dem om de fortsätter med pressade priser, hög tillförlitlighet och snabb kundservice. Sedan måste det ju vara lönsamt för dem också..!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram