Kommer det vara bättre med fast elpris i framtiden?

Nu när elpriset ligger på historiskt höga nivåer ångrar jag mig lite att jag inte tecknade fast pris i våras, samtidigt har det varit grymt att ha rörligt elpris under förra året. 

Över tid har ett rörligt elpris varit att föredra enligt Energimarknadsbyrån, och hur det kommer bli framöver är svårt att veta. Snittpriset mellan perioden januari 2014-augusti 2021 har varit 41,35 öre/kWh för elområde 3. När du tecknar ett fast avtal tar elbolaget ut en premie som kan kosta olika mycket. Det billigaste fasta priset med 1 års bindningstid jag tecknat de senaste 5 åren har legat på cirka 45,50 öre/kWh, men oftast har det legat på mellan 50-60 öre/kWh. De senaste 3 åren har jag kört rörligt avtal.

Med en prognos om alltmer frekvent extremväder i framtiden kan det rimligen skifta mycket i elpris framöver, speciellt om kärnkraften avvecklas ännu mer, eller helt. Kanske kan det då vara skönt att få lite mer stabilitet i elräkningen. Problemet är ju att elbolagen tar detta i beaktande också, premierna kommer alltså vara anpassade för det. 

Hur ska man då tänka? Vad är bäst?

Tyvärr finns inget bra svar på det. Rent historiskt bör man alltså köra på ett rörligt avtal, men vad som är bäst framöver kan som sagt ingen veta.
Jag har dock en tanke på hur jag kommer göra (om inte min sambo sätter emot). Går det att teckna fast, 1-årigt elprisavtal på under 50 öre/kWh kommer det att göras, annars fortsätter jag med ett rörligt avtal. Vid 50 öre/kWh ger det en historisk snittpremie på knappt 21% vilket känns överkomligt.

Antingen betalar man alltså ett okej pris, troligen lite högre än snittet över tid eller så är man med i både toppar och dalar i elprisutvecklingen. Jag gillar överlag mer bestämda utgifter då det blir lättare att förhålla sig till ekonomiskt, men den "tryggheten" får man också betala för, och ibland kan det bli riktigt dyrt.

Vad kör ni för typ av elavtal? Hur har ni gjort genom åren?

Kommentarer

  1. Jag tillhör också elområde 3 och gick in på Elskling och kikade lite snabbt. Fick ett totalpris på 65 öre/kWh med 3 års bindningstid. Har en årsförbrukning på ca 8000 kWh. Jag har haft rörligt de senaste åren och gjort byte via Elskling varje år. Just nu har jag timpris. Svårt att veta vad som är bäst, men som du säger så borde elbolagen ta till ordentligt när det gäller fastpris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är riktigt dyra avtal nu :p Billigaste 1-åringen ligger på 82,38 öre/kWh, en premie på nästan 100% jämfört med historiskt snitt (= känns otroligt dumt att teckna).

      Är en riktigt bra grej med timpris egentligen. Bra för samhället/miljön och en själv rent ekonomiskt. Hade blivit bättre för alla parter om elförbrukningen jämnades ut lite mer. Kör du vitvaror på timer då som IGMR? https://www.iblandgormanratt.se/2021/09/fredagsreflektioner.html

      Känns riktigt "dedicated" och planerande att göra så, och även om jag är sån person i grunden är jag inte riktigt där än :p

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram