Inkomster och utgifter december 2022

Med några få dagar kvar av året sammanställs här månadens inkomster, utgifter och sparkvot. Mycket troligen kommer jag inte ha tid/möjlighet/behov av att spendera mer pengar personligen och jag kommer definitivt inte få någon ytterligare inkomst innan året är slut. 

Trots en tusenlapp mindre i lön från deltidsarbetet på grund av sjukdom i november slutar sparkvoten på den högsta nivån sedan i april. Att utgifterna i december varit låga beror delvis på grund av sjukdom/VAB vilket gjort att vi varit hemma en del samt att vi tagit av det gemensamma kontot (som vi överför pengar till varje månad för hushållets utgifter) för de flesta inköp i samband med juletiden. Vårt gemensamma konto kan alltså fungera som en liten buffert emellanåt när vi tycker det finns tillräckligt mycket pengar på det. 

Framöver gäller det för oss att hålla hårdare i slantarna inför elräkningarna med start i januari. Här räknar vi med en elräkning på cirka 6000 kr (för december - som betalas i januari). Snittet de senaste 12 månaderna är 1390 kr/månad och januaris elräkning blir alltså cirka 4-4,5 gånger så hög. Roligare kan man ha för pengarna. 
Föreningsavgiften har också höjts inför januari med +15% för att tackla kommande räntehöjningar och andra tjänster vi/jag använder (t.ex. bredband och internetbank) har meddelat höjningar efter årsskiftet.
Utöver detta byter min sambo även arbete i januari och kommer få en mycket låg lön då, så jag har strypt investeringarna till fördel för buffert ifall det skulle behövas. 

Jag återkommer med summering av året och en budgetuppdatering i början av nästa år.
God fortsättning!


Deltidsarbete: 16 146 kr

Extrajobb: 1919 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 79 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 4000 kr
Övriga inkomster: 245 kr


Inkomst totalt: 23 014 kr


Utgifter14 289 kr


Sparande: 8725 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 37,91 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.



*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?