Initialplan vs faktiskt utfall för portföljen hittills

Fick inspiration från Fru EBs inlägg "Uppdatering spargraf" om att jämföra prognosen vid sparstarten med det faktiska utfallet (för henne fungerade det som någon slags KBT under rådande börsläge). 

Precis som för henne så var min initiala sparplan mycket mer uthållig än vad jag är/har varit. Den första delen innefattade att arbeta heltid i 17 år och investera 8000 kr/mån i snitt till 6% ränta, inklusive dåvarande 0,45% ISK-skatt. Den andra delen var att låta kapitalet växa passivt under ytterligare 15-17 år, tills pension - inlägget från mars 2019 går att läsa här

Det faktiska utfallet har däremot varit ganska annorlunda. Under ett par år investerade jag mycket mer än planerat och sedan drygt ett år tillbaka har jag arbetat deltid, mestadels omkring 55-60%. Jag har även reviderat planen till ett kortare tidsspann, lägre kapital samt räknar nu med en lägre (men inflationsjusterad) avkastning på 3%. ISK-skatten har också sänkts till nuvarande 0,375% men flyger nog upp rejält snart.

Trots förändringar åt bägge håll och nuvarande surbörs har portföljen utvecklats bättre än prognosen. All-time-high nåddes senast under augusti 2022 med cirka 680 000 kr vilket enligt prognosen skulle nås först i slutet av september 2023. Nuvarande värde ligger också en bit över prognosen vilket är kul. Det rullar på som planerat helt enkelt, trots att mitt största enskilda innehav ligger på -70% för i år ;)


Figur 1. Portföljens utveckling i förhållande till prognosen vid start.


Kommentarer

  1. Vad roligt, riktigt bra jobbat! Är det självvalt att arbeta deltid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är självvalt :-) Ville göra det främst i samband med att jag blev pappa. Kommer dock behöva arbeta 75-100% om senast 1,5 år så jag siktar på ett heltidsjobb till sommaren/hösten 2023.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram