Inkomster och utgifter oktober 2022 - "det går bra nu"

Denna månad var utgifterna en bit lägre än snittet i år vilket är på tiden. På elhandsfakturan återbetalades den årsavgift som felaktigt drogs på den föregående vilket hjälpte till lite grann. Det gäller att vara vaken avseende fakturor, annars är det lätt att du får betala mer än vad villkoren i avtalet säger. Det är lätt att det "glöms bort" att du ingått avtal på kampanj. Hursomhelst, att få en elhandelsfaktura på cirka 300 kr har inte hänt sedan augusti 2021, så det kändes lite härligt på något sätt :-)
På tal om el så verkar det kunna bli ett elstöd framöver för oss i elområde SE3-SE4. Om det blir så innebär det att elen i SE3 kommer att ha kostat i snitt 75 öre/kWh det senaste året, istället för 1,25 öre/kWh. För oss innebär det en klumpsumma på cirka 3050 kr i sådant fall, inte så saftigt men ändå välkommet.  

Inkomsterna kommer från och med november att öka lite grann då jag växlar upp lite på det fasta deltidsarbetet. Detta på förfrågan av arbetsgivaren. Jag kommer i praktiken arbeta 55% med 60% betalt då chefen ville bjuda på 2 timmar reseersättning. Detta motsvarar en löneförhöjning med cirka 9,1% vilket är riktigt nice :-)
När jag avslutade min senaste heltidstjänst i september 2021 hade jag en heltidslön på 30 000 kr/mån. På pappret har jag idag 36 000 kr/mån för heltid men i praktiken numera 39 273 kr/mån, en ökning med knappt 31% på drygt ett år för samma typ av tjänst. Oväntat bra! Min lön har dock varit lite som börsen i samband med jobbyten (både upp och ned), så efter detta all-time-high lär det komma en nedgång igen till nästa jobbyte (som troligen blir till sommaren/hösten). Målet är att försöka landa ett heltidsjobb på gångavstånd då, men vi får se hur det går! Närhet till arbete sparar både tid, frustration över kollektivtrafiken och resekostnader - och det är det enligt mig värt att "betala" för. Det kan i praktiken också innebära mer pengar i fickan då tjänstgöringsgraden kan vara högre utan att tumma på familjelivet.


Deltidsarbete: 14 595 kr

Extrajobb: 2347 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 252 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 0 kr


Inkomst totalt: 20 819 kr


Utgifter14 813 kr


Sparande: 6006 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 28,85 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget