Portföljuppdatering juli 2022

Portföljuppdatering juli 2022


Sedan förra uppdateringen i april har 8 enskilda innehav sålts av: Slitevind (+46%), Midsummer (+21%), GHP Specialty Care (+142%)[Uppköp], LeoVegas (+98%)[Uppköpserbjudande], Dedicare (+57%), Solid Försäkringsaktiebolag (erhölls som utdelning), Hufvudstaden (+22%) och SolTech Energy Sweden (-50% på den enda "gratisaktien" jag hade kvar i bolaget :p). 

Pengarna har placerats i fonderna Länsförsäkringar Global Indexnära och Spiltan Aktiefond Investmentbolag, samt ett enskilt aktieinnehav - Samhällsbyggnadsbolaget i Norden D (SBB D). Planen var att enbart placera i indexfonder framöver, men jag kunde inte motstå att köpa 300 SBB D-aktier till kursen 15,65 kr/aktie som en chansning. 

Portföljen har nu 88,88% placerat i indexfonder vilket är en stabil ökning från 84,19% vid den senaste avstämningen. Målsättningen är att ha minst 90% placerat i indexfonder framöver samt att placera nysparande globalt.


Figur 1. Innehav i samtliga portföljer 2022-07-31.


Figur 2. Samtliga portföljers utveckling sedan start. Avkastning* (exklusive ISK-skatt): 22,11%. CAGR (årsavkastning, exklusive ISK-skatt): 5,30%. 


*Jag räknar avkastning som marknadsvärde/insättningar då det för mig är "riktig" avkastning.


Kommentarer

  1. Snyggt. Kul att se att det tuffar på. Sambon är föräldraledig med andra barnet. Planen är att jag tar över vid årsskiftet. Ekonomiskt påverkas vår familj av inflationen, energipriserna och boräntan. Ska ta ett omtag kring bloggen och åtminstone uppdatera en gång i månaden:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns mest som det guppar kring samma nivåer sedan ett år tillbaka ungefär hehe, men på sikt händer det grejer!

      Då blir det skralare med sparandet förstår jag! Varit (och är) lika för mig sedan ett år snart!
      Det tycker jag! :-)

      /Arbetsplanen

      Radera
    2. Guppar i samma nivåer här med. Försöker får lite nysparande även om det är stor skillnad mot DINK-tiden. 4000 går till SAVR varje månad (som förövrigt är den portföljen som gått sämst).

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget