Portföljuppdatering april 2022

Portföljuppdatering april 2022


Sedan förra uppdateringen har jag fortsatt min resa att sälja av enskilda innehav, även om det går trögt. Axfood åkte ut i mars efter en stabil uppgång. Nästa som åker bli nog GHP Specialty Care på grund av uppköpserbjudande, därefter tror jag det blir Telia Company, men vi får se. Jag gör som man inte ska, håller kvar i rötäggen och väntar på ett nytt "3-års all-time high" innan jag säljer. Fortsätter jag så här kommer jag aldrig bli fri vissa aktier förrän de är värda 0 kr antagligen :-)

Jag har försökt att investera så mycket jag kan i fonder under våren, dock har pengarna börjat sina nu. Jag håller mig i princip helt till målfördelningen för mitt nysparande, lite mer har lagts i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och PLUS Småbolag Sverige Index på grund av att de dippat mest. Här nedan är min målfördelning för nysparande:

Länsförsäkringar Global Indexnära - 30,75%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 20%
PLUS Småbolag Sverige Index - 20%
Avanza Emerging Markets - 10%
PLUS Teknologi Sverige Index  - 6,50%
PLUS Hälsovård Sverige Index - 6,50%
Lysa 100% aktier - 6,25%



Figur 1. Innehav i samtliga portföljer 2022-04-01.



Figur 2. Samtliga portföljers utveckling sedan start. Avkastning (exklusive ISK-skatt): 35,73%. CAGR (årsavkastning, exklusive ISK-skatt): 9,02%. 



Dippen i portföljvärdet är nästintill återtagen på grund av både uppgång och ganska kraftigt nysparande. Fortsatt är det lite rea på vissa fonder jag köper, men det börjar bli höga nivåer på det mesta återigen vilket inte motiverar till mer än genomsnittligt månadssparande. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram