Inkomster och utgifter april 2022 - ett oväntat rekord

Oväntat nog blev april 2022 månaden med min högsta inkomst någonsin. Detta främst till följd av skatteåterbäring och semesterersättning på extrajobbet som erhölls som klumpsumma denna månad. Min känsla var att jag skulle behöva betala tillbaka lite i skatt till Skatteverket, men hade tydligen helt fel. Kul att ha fel ibland också :-) Jag ska sluta sia om att "detta rekord nog kommer stå sig länge" för man vet aldrig hur det blir framöver.

På tal om att ha fel ringde Försäkringskassan mig igår som en konsekvens av att jag nu går på föräldraledighet i några månader. Jag har haft dålig koll på hur det fungerar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och hade angivit för lågt värde enligt dem. Jag kommer nu få ersättning baserad på min gamla heltidsanställning vilket med full föräldrapenning betyder en högre ersättning än vad jag har i lön idag på min deltidstjänst. Nice.

Utgiftssidan landade även den på ett slags rekord - dyraste månaden hittills i år. Många bäckar små som ligger bakom; presentköp, cykelreparationer, högt elpris och ökad insättning till gemensamt hushållskonto (vilket också kommer gälla framöver) bland annat. 


Deltidsarbete: 14 237 kr

Extrajobb: 7827 kr

Barnbidrag: 625 kr
Rocker betalkortcashback: 50 kr + 250 kr värvning
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr
Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 7135 kr

Inkomst totalt: 33 124 kr

Utgifter: 18 318 kr

Sparande: 14 806 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 44,70%



Figur 1. Sparkvot 2022. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram