3 år på börsen!

För tre år och en dag sedan tog jag steget in i en värld jag tyvärr knappt visste något om året innan. Jag satte in 10 000 kr initialt på Avanza för att se om det "fungerade". Dagen efter satte jag in 90 000 kr ytterligare, delvis för att komma in i matchen lite snabbare men också för att verkligen förbinda mig till planen jag hade. Jag placerade pengarna i flertalet aktiefonder och räntefonder, inspirerad av RikaTillsammans. Målet var att få en bred spridning till låg avgift och relativt låg risk, utan att behöva försöka vara bättre än snittet på marknaden. 

Där och då utgjorde investeringen ungefär en tredjedel av mitt totala kapital (som jag tidigare hade på ett bosparkonto med nästan ingen ränta alls). Troligen var det ungefär så mycket jag lyckats spara ihop själv ifrån lön (sommarjobb/extrajobb) och studiebidrag. Resterande två tredjedelar av mitt totala kapital, bestående utav sparande ifrån föräldrar, gåvor och arv, fick ligga kvar på bosparkontot inför framtida bostadsköp. 

Jag hade 3 månader innan min investeringsdebut börjat arbeta "på riktigt" för första gången i mitt liv, efter deltidsarbete/säsongsarbete/extraarbete och 5,5 år av universitetsstudier. Jag räknade med att jag skulle kunna spara in det investerade beloppet inom ett år och vågade av den anledningen gå in med, för mig, så pass mycket pengar på en gång.




Sedan min börsdebut 2018-09-17 har en hel del hänt. Räntefonderna åkte ut ganska snabbt efter en sättning i slutet på 2018 och istället fokuserades det enbart på aktiefonder - som i sin tur anpassades över tid. Jag började också investera lite i enskilda aktier på skoj och var med om min första börskrasch våren 2020. I och med att bloggen upprättades strukturerades privatekonomin upp alltmer. Målsättningar och planer reviderades, arbete byttes ut och extra inkomstkällor tillkom. Jag lärde mig mer om ekonomi och drev en kort period ett eget konsultföretag vid sidan om min heltidsanställning. På senare tid har livssituationen också förändrats tydligt, hyreslägenheten byttes ut mot en bostadsrätt i radhus och jag kan numera också kalla mig för pappa. 

Jag har i skrivande stund investerat 413 628 kr på börsen vilket innebär ett snitt på ungefär 11 500 kr/månad sedan start. Hade jag pytsat in de pengarna på bosparkontot hade jag haft kanske 415 000 kr idag, men tack vare att de placerades på börsen ligger värdet i skrivande stund på 595 081 kr.

Nu hoppas jag likt senaste månaden på en fortsatt negativ trend på marknaden kortsiktigt, så att jag hinner fylla på innan det bär iväg igen. 


Om du ännu inte börjat investera så kan det vara värt att tänka på. Det kan göra stor skillnad på sikt. Investera dock aldrig pengar du inte har råd att förlora, för man vet aldrig vad som händer :-)

Kommentarer

  1. Så rätt! Min resa började 2016 efter ett antal misslyckade försök sen it-kraschen. Har fått kanske en miljon i avkastning sen jag började. Nu med ett andra barn på gång så växlar takten ned. Första barnen så härjade jag på FB och köpte nästan allt begagnat och svärmor blev tokig på mig då det fanns inget kvar för de att köpa till ungen.

    Det är viktigt att ta hand om varandra när man får knodd. En del grejer får kosta helt enkelt. Nu ligger sparkvoten kanske 20%. Men klart är det att Tid blir mer värd än pengar när man får familj. Så det finns incitament att dra satsa på investeringar som drar in stålar dygnet runt, utan arbete och det är ju aktiefonder/värdepapper.

    Vi har ingen budget så där finns det skäl att börja göra en📀.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till andra barnet som är på igång! :-)
      Grym avkastning! Antingen har du tagit extremt stor risk eller så har du också lyckats trycka in ganska mycket pengar :-)

      Så är det! Det som används mycket och länge är det värt att lägga pengar på, men inte det andra. Mhm, tiden kommer aldrig tillbaka, men pengar tycks öka med tiden (genom arbete, bostad, aktier/fonder, mindre lån, barn som flyttat ut, färre intressen etc). Tycker 20% låter rimligt som familjefar :p Speciellt när du redan avverkat "hundåren".

      Tack för kommentaren!

      Radera
    2. Har du läst min blogg så har jag inte tagit några extrema risker. Det har varit några bra år sen 2016 och i och med att jag aldrig har sålt och klivit ur marknaden. Dock hade jag lite dålig timing. La in 500K precis innan corona-dippen. Hade varit bättre om jag hade prickat dippen. Men man vet ju aldrig =). Det får jobba lite av sig själv. Förhoppningsvis har man 10 miljoner när man går i pension. ^^

      Radera
    3. Det har jag, men portföljen verkar inte ha uppdaterats sedan 2019, så man vet aldrig - kanske har du kört en rejäl summa på någon mångdubblare den senaste tiden! :p
      Mhm, så är det! Hade varit jäkligt gött men så tur har man sällan!
      Så blir det nog :-)

      Radera
    4. Hehe, har varit lite inaktiv på bloggen sen jag blev förälder. I runda slängar har jag blivit mer Sverigetung. Kör en hel del på småbolag, men ökat risken rejält. Kör 1/3 Lysa, 1/3 Avanza och 1/3 Nordnet. Kör ungefär 20% Sverige och resten Global.

      Tyvärr ingen mångdubblare, men det tuffar på. Nu har det dippat lite, men vi får helt enkelt se vad det landar i.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram