Portföljuppdatering januari 2021 - samtliga innehav

Portföljuppdatering januari 2021

Jag kommer framöver att presentera min portfölj i sin helhet, med både aktier och fonder. Jag kommer även inkludera mitt robotsparande i Lysa. Detta då jag räknar med mitt totala innehav när jag gör mina framtidskalkyler, inte bara med den så kallade "fondportföljen". 

Jag börjar med utvecklingsgrafen som denna månad kommer se dopad ut då den tidigare endast följt "fondportföljens" utveckling. Jag har även ändrat i grafen så att den följer min utveckling sedan min börsdebut 2018-09-17. Jag har också ändrat så att grafen visar månadens slutsumma, istället för ingångssumma som jag tidigare hade.

Jag har för denna gång valt att screenshota innehav som jag brukade göra tidigare, men jag inser att det blir ganska plottrigt då allt inte ligger på Avanza. Till nästa gång kommer jag lösa det på annat vis. 


Figur 1. Portföljens utveckling sedan start. Avkastning: 22,14 %. CAGR (årsavkastning): 8,78 %. 




Mina innehav

Fonder:


Figur 2. Fondinnehav på Avanza. Anledningen till ha att 100 kr i PLUS Småbolag Sverige Index är för att kunna följa fonden enklare.




Figur 3. Mitt enda innehav på SAVR, med dess mörka layout. Fonden kostar 0,30% på SAVR i skrivande stund, och 0,43% på Avanza.




Figur 4. Robotsparande i 100% aktier.


___________________________________________________________________________________


Aktier:

Figur 5. Svenska innehav.


Figur 6. Utländska innehav. Kindred Group är med här i kapitalförsäkringen så jag slipper bry mig om hur det fungerar med källskatt på Malta.


Figur 7. "Tradingportföljen". Ett trading-experiment i hållbar energi med 3,000 kr i insats. Tanken med detta är mest att ha kul, samtidigt som jag inte tror jag kommer förlora så mycket pengar i denna sektor. All trading här görs enbart på känsla.  



Som jag skrivit tidigare i Varför jag inte ska hålla på med enskilda aktier så har jag oftast ingen rationell tanke bakom mina enskilda aktieinnehav. När tillfälle ges (när det känns rätt) kommer jag sälja av flertalet aktier och investera summan i indexfonderna istället. Endast bolag jag tror på inför framtiden kommer jag behålla.

PS. Den riktigt vakne kan se att utvecklingsgrafens värde inte stämmer med totalsumman på samtliga aktier och fonder. Det beror på att screenshoten på aktierna togs 2021-02-01. 

Kommentarer

  1. Enskilda aktier ligger i din lekhink och det hjälper att ha något som man kan skruva med. Risken är annars att man skruvar på den stora portföljen jämt och ständigt. Jag har ju Scandic Hotels Group och där har innehaven sjunkit med 20K, för att sedan veckan efter visa 10K plus. Just där tänker jag att jag spelar på börsen. Sedan har jag köpt lite SAS till sonen och där är det också lite förhoppning att när pandemin är över så tror jag att flyget kommer att komma tillbaka. Det sägs att folk inte kommer flyga alls lika mycket, men det är som att säga att man inte längtar till sommaren efter en riktigt kall vinter. Folk har alltid rest, oavsett om det har varit krig eller andra kriser.

    SvaraRadera
  2. Sant :-) Det är kul också - speciellt när det går bra!
    Tror jag med! Var nära på att köpa lite SAS under kronan men avvaktade, hade varit en bra investering nu i alla fall!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget