Portföljuppdatering februari 2021

Portföljuppdatering februari 2021


Februari har nu kommit till sitt slut och jag har i princip inte nyinvesterat något alls under hela denna period. För tillfället satsar jag på flytt och buffert, vilket känns ännu rimligare nu när börsen ligger och guppar på all time high. 

De senaste tillskotten, den så kallade "Tradingportföljen" (innehållandes grön energi-bolagen Minesto, SeaTwirl, Slitevind, Midsummer och SolTech Energy) - som jag tror jag inte kommer förlora så mycket på över tid - ligger nu på -15,01%. Hehe. Det har inte blivit några trades där på ett bra tag nu på grund av att 4/5 aktier gått dåligt. Jag kommer som sagt inte fylla på med mer där utan har det som ett experiement med 3,000 kr i startvärde.
Även januaritillskottet "Proethos Fond" inom samma sektor, som jag köpte på grund av FOMO (fear of missing out) ligger nu på -12,08%. Tanken med fonden är också att jämföra den mot Tradingportföljen. Det har inte gått så bra än så länge :-)

Andra affärer som gjorts i februari är att H&M fått lämna portföljen efter cirka 38% uppgång. Likaså fick Poolia lämna efter cirka +40%. Såg i samband med Poolias rapport några dagar sedan att kursen åkt upp ytterligare 20%, så med facit i handen borde jag hållit i mina aktier längre. Problemet är att man aldrig vet sådant :-) Även om rapporten var god hade kursen lika gärna kunnat dippa om marknaden hade hoppats på ännu bättre.
Jag har också minskat i Kindred Group som nu ligger på +181,72% för mig. Kommer nog hålla i mina ynka 20 aktier ett tag till nu så länge nyheterna är goda. 
För en del av likviderna har jag köpt mer Studentbostäder i Sverige Pref C, som jag följer noga. 


Värt att notera är att mina aktieköp för det mesta rör sig om småpengar, oftast 500-3,000 kr investerade i ett enskilt bolag. Vissa bolag uppgår till 5,000 kr och endast Studentbostäder sticker ut på sina dryga 23,000 kr investerade. Cirka 85% av min portfölj består av indexfonder. Jag känner mig trygg med att detta är det bästa för mig över tid, även om det är ganska trist också :-)
Om du undrar kring vissa aktieköp jag gjort gör du nog bäst i att läsa detta inlägg. Där förklaras det mesta!


Figur 1. Innehav i portföljen 2021-02-28.


Figur 2. Portföljens utveckling sedan start. Avkastning: 24,13%. CAGR (årsavkastning): 9,22%.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram