Portföljuppdatering december 2020

Det var återigen ett bra tag sedan jag uppdaterade fondportföljen på bloggen. Nuvarande innehav och värde är följande:


Figur 1. Aktuell inköpsfördelning.


Figur 2. Aktuell värdefördelning.


Fördelningen baserat på inköp ligger nu väldigt nära min målsättning. Nästa månad kommer detta fördelas färdigt till 40% Länsförsäkringar Global Indexnära, 25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 25% PLUS Småbolag Sverige Index och 10% Avanza Emerging Markets. Därefter kommer jag fördela inköpen enligt samma procentsats framöver och utvärdera igen om 1 år - om inget annat dyker upp på vägen. Jag kommer alltså fylla på med lika stora andelar varje månad, trots att något innehav sticker iväg. Fördelen med detta är 1. Det är enkelt, 2. Jag fyller på i "vinnare" såväl som i "förlorare". Nackdelen är att portföljen kan bli väldigt snedfördelad över tid. 



Figur 3. Utvecklingsgraf fondportföljen sedan 2019.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram