Korrigerar om i fonderna i tjänstepensionen

Tidigare fördelning: 

30%  AMF Aktiefond Global

30% AMF Aktiefond  Småbolag  

20% AMF Aktiefond  Sverige

20% AMF Aktiefond Tillväxtmarknader


Nuvarande fördelning 2020-12-19

70% AMF Aktiefond Småbolag

15% AMF Aktiefond Global

15% AMF Aktiefond Tillväxtmarknader


Värdeutveckling (sedan hösten 2019): +21%


Motivering till bytet: 

  • Satsa mer på bolag med hög tillväxtpotential. 
  • Utnyttja rabatten som ges på AMF Aktiefond Småbolag (0,30% i tjänstepensionssparandet jämfört med 0,38% på SAVR och 0,45% på Avanza). 
  • Pensionering kommer troligen att ske i Sverige varför det känns rimligt att pensionsutvecklingen följer svenska marknaden mestadels. 
  • AMF Aktiefond Tillväxtmarknader med avgift på 0,25% i tjänstepensionen är den billigaste tillväxtmarknadsfonden jag hittat. Jag tror att framför allt Asien kommer att växa rejält under kommande 40+ år.
  • Behålla en viss del globalt index för utjämning/riskspridning. 

Nästa gång jag ser över tjänstepensionen är om 6 månader (har påminnelse var 6:e månad för att ta ställning).
Hur fördelar ni er tjänstepension (om ni har någon)?

Kommentarer

  1. Har du tittat på savr.com? Lägre avgifter
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Ops va lite snabb där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem, Anders! Jag har koll på SAVR och har en av mina 4 fonder i fondportföljen där :-) Plattformen är dock väldigt begränsad.

      Radera
  3. Himla kul att se att du också har valt AMF Pension. Har min KAP-KL där också. Det man kan tänka på är att AMF Småbolag är ju Sverige. så du har rätt mycket "home bias". Över tid så tror jag att du kommer slå mig i tjänstepensionen. Min fördelning är.

    AMF Aktiefond Global 55%
    AMF Aktiefond Småbolag 30%
    AMF Aktiefond Sverige 15%.

    Har 45% Sverige och det är mycket "home bias".

    SvaraRadera
  4. Precis, satsar på mer home bias där numera - det måste gå bra för Sverige om det ska bli någon pension överhuvudtaget tänker jag hehe! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram