Inkomster och utgifter januari 2020

Inkomster och utgifter januari 2020

Jag kommer som sagt att framöver presentera inkomster och utgifter månadsvis i syfte att spegla förändring över tid. Jag har även valt att fokusera lite extra på sparkvoten som ett mått på ekonomisk stabilitet. Detta då det är ett enkelt sätt att jämföra med andra samt för att kunna följa sin egen resa framöver när förutsättningarna förändras. Sparkvoten tar hänsyn till förändringar i både inkomst och utgifter. 

Det är enkelt att ha en hög sparkvot när man lever "the DINK-life" (double income no kids) i medelmåttig hyresrätt med cykel som färdmedel (som vi gör för närvarande), men betydligt svårare med några ungar i bilden, bil och större hus. 

___________

I januari erhöll jag en ovanligt hög inkomst ifrån min anställning till följd av friskvårdsbidrag (750 kr/termin) och sedan OB-ersättning på 701 kr (netto) till synes för att jag arbetade i mellandagarna. Inget jag klagar på, men jag trodde inte att jag ens kunde få OB-ersättning när jag bara arbetade mina vanliga tider :-) Är ju ingen rättighet att ha semester i mellandagarna precis. Det var dessutom rätt mycket ledigt i julas ändå (jag arbetar inte röda dagar).

Inkomst anställning (netto): 22846 kr
Inkomst enskild firma (netto): 3016 kr
Inkomst totalt: 25862 kr

Utgifter: 9127 kr

Sparande: 16735 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 64,7%

I princip allt mitt sparande går för närvarande till insats för bostadsköp, därav inga portföljuppdateringar.

Figur 1. Sparkvot under år 2020. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter, exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

  1. Hej Arbetsplanen.
    Det ser riktigt bra ut. Du har en bra fondportfölj som kommer göra dig helt nöjd långsiktigt. Det är smidigt med automatisk månads sparande i billiga bra fonder. Grattis till dig att du tänker så ekonomisk i ung åldern. Lycka till med sparandet och bloggen. Ha det så bra.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :-) Önskar som de flesta att jag började ännu tidigare dock, men men, livet är till för att lära också!

      Radera
  2. Jag kan svara här på din fråga hur jag sparar 0.30% i avg. När du jämför Avanza Global och LF Global indexnära är det så att total avg med förlårad källskatt blir LF global indexnära ca. 0,06% billigare. Där jag sparar mer på är Nordnet Superfonden Sverige 0kr i avg plus 100% utdelning i fonden skattefritt. Det blir skillnad med Global indexfonder års avg + förlårad 15% eller 30% i Avanza Global i källskatt på utdelningar. Det gör en hel del långsiktigt. Då tycker jag 50% Globalt och 50% Gratis Sverige index är tillräckligt bra risk spridning. Det är avgifterna vad vi vet idag. Historisk har Sveriges index utklassat global index. Då tänker jag så här även om dem går lika i framtiden är det bra ha 50% Nordnet Superfonden Sverige. Bara tacka Nordet för gratis fond och ta emot. Majoriteten av bolag i den är stabila och välskötta då man kan sova lugnt långsiktigt. Så tycker jag. Annars om du har Avanza, Global eller LF Global indexnära är drt nästan samma sak och lika bra. Småspararguiden.se är ett utmärkt vägledning för 99% av Oss småsparare och riktigt rika sparare på börsen.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar! :-)
      Intressant! Kommer nog köra ett byte där till Länsförsäkringar Global Indexnära framöver, vill dock ha ännu lite mer klarhet i detta! Hade denna ifrån början, sedan gick jag över helt till Avanza Global. Länsförsäkringars fond har också en bättre hållbarhetsprofil vilket kanske är bra också.

      Visst har Sverigeindex varit fördelaktigt, men då investerar jag hellre i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. De har gjort det ruskigt bra arbete de senaste 10 åren. Dock har de senaste 10 åren varit "guld och gröna skogar" i princip, så vi får se hur det går framöver.
      Nordnet Superfonden Sverige verkar rätt bra då den är gratis och har 70~ innehav, istället för Avanza Zeros 30 innehav. Tycker dock inte om Nordnet så mycket (Shareville är bra, resten är lite motigt). Jag hade Avanza Zero initialt men tyckte den var otroligt trög och valde att gå över helt till Spiltans fond som Sverigefond. Om jag skulle satsa på rent Sverigeindex hade jag nog ändå valt SEB Sverige Indexfond (0,26% avgift) med 335~ innehav (All-Share verkar bäst av alla "Stockholmsbörsen-index"). Jag gillar Avanzas olika funktioner, exempelvis lättheten att jämföra olika fonder/aktier. Exempelvis här är senaste 5 åren med lite olika typer av fonder (Globalt index, olika Sverigeindex, Investmentbolag och Småbolag):
      https://imgur.com/rwuoz6E
      Nu är historisk avkastning självklart ingen garanti för framtida avkastning, och i synnerhet inte när det varit ett positivt börsklimat de senaste 10 åren i princip.

      Jag har framöver tänkt att köra lite i ett par aktiva fonder genom SAVR, för en avgift på cirka 0,9%. Då tänkte jag satsa på småbolag och fastigheter. De två fonder jag tänker på i synnerhet har mycket lång historik (20+ år) och har klarat de värsta åren betydligt bättre än Sverigeindex. För att kunna jämföra mot Sverigeindex har jag här valt SPP Aktiefond Sverige A (80~110 bolag, liknande Nordnets Superfond Sverige, dock med avgift på 0,22%) som index då det var den med längst historik jag kunde hitta:
      https://imgur.com/clXolPR - Småbolagsfond vs Sverigeindex under 10 tuffa börsår
      https://imgur.com/oSNxSgn - Småbolag och fastigheter vs Sverigeindex 10 tuffa börsår

      Sedan är det skillnad också på om man investerar på börsen för att bevara ett kapital och få en rimlig avkastning till rimlig risk eller om man är i startfasen som jag är, och vill ta en hög risk med chans till högre avkastning.

      Radera
    2. Hej.
      Det är lite smak sak hur man väljer. Nordnet Superfonden Sverige har 91st aktier och liknar ganska mycket Seb Sverige indexfond både branchmässigt likt Stora/medelstora/småbolag i %. Att Seb har mer bolag i portföljer blir nästan samma saki avkastning. Gratis gör mycket på 23 årssikt och om man har redan några miljoner i portföljen som jag. Spiltan aktiefond investement är bra och det går köpa Investor, Lundberg, Kinnevik. Industrivärden. Latour själv och slippa 0.24% extra i avg årsvis. Historisk har Sveriges index haft tilkräckligt bra avkastning likt Global index att man kan vara nöjd med det och allt detta för 0.11% i avg. Aktiva fonder har jag haft innan men det är inget för mig. Att du skulle lyckas med det långsiktigt krävs det mycket tur. Iså fall ska du satsa på 1-2 aktiva fonder om du vill bli stor vinnare långsiktigt med mycket tur. Att blanda med 6 olika indexfonder med aktiva fonder skapar man bara en dyr indexfond. Att bli rik och miljoner fort är inte lätt. Ha det så bra.
      Mvh. Jacke77

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget