Vilken bank/vilken typ av kontokort använder ni?

Fick nu i maj min första faktura ifrån Swedbank som "Nyckelkund". Tydligen kostar detta 468 kr per år att nyttja deras förmåner som icke-ungdom/icke-student, något jag alltså aldrig betalat fram tills nu då jag varit student.

Jag vill kunna använda Swish, BankID och helst ha mitt kort kopplat till det konto jag använder Swish till (precis som jag har idag via Swedbank genom mitt bankkort), men det känns lite väl att betala nästan 500 kr per år för detta då Swish och BankID i sig är gratis. Det verkar dock inte finnas någon bank som är kopplad till Swish/BankID som har ett avgiftsfritt bankkort för oss lite äldre vuxna/icke-studerande.
Jag planerar eventuellt att fortsätta med Swedbanks bankkort för 250 kr/år men avsluta själva Nyckelkunds-biten som jag inte riktigt förstår varför/hur jag blev ens ifrån början. Eventuellt kan jag fortsätta använda Swedbank för Swish/BankID/räkningar/lön men istället skaffa något förmånligt kreditkort att handla med och alltså skippa ett bankkort helt.

Hur gör ni?
Jag vet att många av er medvetna konsumenter använder kreditkort med olika förmåner (cashback, sparränta eller resebonus etc), men hur har ni löst den andra biten med BankID/Swish/lön/räkningar där det krävs en storbank? Har ni något bankkort också eller har ni skippat det helt? Vad finns det för nackdelar med detta som ni märkt? Kan ni handla online och i butiker lika fritt? Är det lika säkert? Känns som att det bör vara säkert om man har en låg kreditgräns. Att betala räkningar i tid är såklart givet.

Jag vet att jag har ganska skralt med läsare, men hoppas i alla fall kunna nå ut till några av er tappra krigare för tips!

Kommentarer


  1. Själv är jag guldkund på Länsförsäkringar bank. Jag tror att det som krävs är att man byter tilĺ LF bank, har sin hemförsäkring där och sparar 500 kr/månad. Då får man gratis bankkort och kan även ha Swish samt rabatt på försäkringar. Fast jag använder inte bankkortet utan har istället andra gratis kreditkort som ger bonus på alla köp.

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att Länsförsäkringar bank även tillhandahåller bankID. Tror att de har alla fördelar som storbankerna har men inte alla nackdelar. Att det finns lokala bankkontor kan ju också vara en fördel om man behöver låna och inte har så stor inkomst. Då har den personliga kontakten en större betydelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Investeringsundersköterskan!
      Ska kolla upp det! Om det är 500 kr/månad på vanligt sparkonto så är jag inte supersugen hehe! Har i dagsläget också en rätt billig studenthemförsäkring via Ica genom min flickvän, men ska se vad de har att erbjuda!
      Tack för kommentaren! =)

      Radera
  3. Har Handelsbanken och kan rekommendera dom. Inga avgifter för deras internet tjänster som att betala räkningar mm. Sen skaffar du ett kreditkort med cashback så kommer du spara mycket pengar på sikt :-) Så har iallafall jag gjort. Hade Swedbank för många år sedan men tröttnade på alla deras avgifter samt den då dåliga kundservicen. De tog bland annat bort kontanter.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Slimis!
      Ja, det känns märkligt att de kan låna ut ens pengar och själv får man 0% ränta tillbaka, samtidigt som de tar betalt för att man ska kunna konsumera (genom bankkort och genom internetbank).
      Känns inte rätt att spendera pengar för att kunna spendera pengar. Det är liksom dubbelt negativt.
      Ska kolla upp Handelsbanken! Sen blir det nog ett kreditkort, funderar på Norwegians kort, det verkar vara bäst anpassat för mig!

      Tack för kommentaren! :-)

      Radera
  4. Det går bra att spara de 500 i ISK på Länsförsäkringar så jag har ett fondsparande där :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram