Förändring i fondportföljen

Efter lite ytterligare jämförelser på fondhistoriken och övervägande av fördelar/nackdelar med att följa breda indexfonder valde jag precis innan midsommar att byta mina fondandelar (ca 10% av portföljens värde) ifrån Avanza Zero (0% avgift) till Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0.24% avgift, tidigare innehav på cirka 15% av portföljens värde). Anledningen till beslutet är att jag önskar ta en lite ökad risk och nischa mig lite mer, i alla fall en tid framöver, i syfte att förhoppningsvis kunna avkasta lite mer. Kanske är detta ett risigt beslut tids nog, men det visar sig. Investmentbolag verkar generellt ha presterat väl en längre tid och förhoppningsvis fortsätter det på det spåret också framöver. Jag har läst gott om investmentbolag på flertalet olika källor vilket tillsammans med den historiska avkastningen fått mig besluta detta. Oavsett om det visar sig vara klokt eller inte tids nog känns det i nuläget okej med att "riskera" ytterligare 10% av fondportföljen för potentiell ökad avkastning.

Figur 1. Fondjämförelse. Med få bolag som utför en stor del av fonden är Spiltan Aktiefond Investmentbolag betydligt svängigare än Avanza Zero. Den överpresterar dock över Avanza Zero vid samtliga tidsperioder. 

Andelarna i Avanza Zero såldes med en liten vinst på några procent.
Fondportföljens nya målsättning och de månatliga insättningarna sker nu enligt följande:


Figur 2. Målsättning fondfördelning.

Snittavgiften för fondportföljen ligger fortsatt på 0.18% vilket jag tycker är ansenligt. Jag vill helst inte överstiga 0.2% i snittavgift om möjligt.



Bonus:
Tänk om ändå alla ens fonder såg ut så här om 30 år? Då hade en avgift på 1.50% känts ganska okej.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram