Portföljuppdatering maj 2019

Nuvarande portfölj maj 2019

Aktuellt innehav och värde

Figur 1. Aktuellt innehav i fondportföljen.


Förändring senaste månaden och sedan start mot jämförelseindex

Figur 2. Fondportföljen mot världsindex.


Figur 3. Fondportföljen mot SIXPRX.
Som beskrivet tidigare såg min fondportfölj ganska annorlunda ut innan årsskiftet, med 25% placerat i räntefonder fram till slutet av januari 2019. På grund av detta bromsades fallet under hösten 2018 en del, samtidigt som jag missade en del uppgång under januari månad. Fondportföljen har presterat över förväntan sedan start och det ska bli intressant att se hur den presterar framöver, i medgång och motgång. Oavsett vad som händer på marknaden kommer jag att fortsätta med min strategi, vilket förhoppningsvis lönar sig över en period på 15-20 år. 

Fondfördelning

Figur 4. Aktuell fondfördelning. 


Figur 5. Målfördelning fondportfölj.

En ytterligare korrektion av fördelningen kommer att göras vid nästa månadssparande för att sänka andelen i Avanza Emerging Markets i förhållande till resterande fonder, därefter kommer månadssparandet ske enligt målfördelningen framöver. 



När jag så småningom fått fler datapunkter kommer jag uttrycka min fondportföljutveckling som en graf också, för att göra det lättöverskådligt ;-) 

Fondportföljens historik sedan bloggens start


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram