Nytt arbete och förändring i månadsbudgeten

Nytt arbete!

Juni månad blir sista månaden jag arbetar på mitt nuvarande jobb. Därefter byter jag till ett annat, mer närliggande arbete och på heltid (har tidigare endast kunnat arbeta 90% på nuvarande arbetsplats på grund av lokalbristen). Tyvärr var jag tvungen att gå ned en tusenlapp i lön, dock blir detta ändå mindre än vad mitt nuvarande månatliga kollektivtrafik-kort kostar brutto. Närheten till det nya jobbet motsvarar också en besparing på över 30 timmar per månad i restid, jämfört med om jag skulle ha arbetat 100% på mitt nuvarande jobb. I faktiska timmar, då jag varit helt ledig 1 dag varannan vecka, motsvarar det en besparing på cirka 28 timmar/månad. Utöver detta finns andra fördelar med mitt nya arbete i form av andra arbetsuppgifter inom forskning som jag värdesätter mer än 1000-2000 kr/månad.

Nuvarande arbete:
Lön: 29000 kr/månad (faktisk lön: 26100 kr)
Restid: Cirka 35 timmar/månad (faktisk restid: cirka 31.5 h)
Extra utgifter: Kollektivtrafik cirka 1250 kr brutto

Nytt arbete:
Lön: 28000 kr/månad
Restid: Cirka 3.5-4 timmar/månad
Extra utgifter: 0 kr


Förändring av månadsbudgeten

Beräknat på mitt nya arbete höjs min nettoinkomst till (enligt rakna.net) 21367 kr/månad (har idag 20018 kr) samtidigt som mina fasta utgifter minskar med 880 kr/månad. 

Utöver detta har jag även provat att bli min egen frisör vid ett tillfälle vilket gick över förväntan. Det tog dock bra lång tid (ungefär 2 timmar), så jag var ganska noggrann! Kanske berodde detta också på att jag använde en "skäggtrimmer" som kanske inte är den bästa trimmern för detta ändamål. 
Jag planerar hursomhelst att fortsätta vara min egen frisör, och troligen kommer jag investera i en lite bättre trimmer inför nästa (eller näst-nästa) klippning. Genom detta minskar mina fasta utgifter med ytterligare 260 kr/månad (räknat på en klippning varannan månad á 520 kr).
I tidigare inlägg har jag också beskrivit att jag höjer 'gåvor/donationer'-andelen i den rörliga delen av budgeten till 400 kr då detta till synes motsvarar mina ungefärliga utgifter bättre.  

Förändringen i budgeten efter juni månad blir således en förhöjd nettoinkomst med cirka 1350 kr/månad samtidigt som mina fasta utgifter minskar med 1140 kr/månad. Till de rörliga utgifterna tillkommer dock en utgift på 100 kr/månad. Totalt blir förändringen ett besparande av +2390 kr/månad. Den nya budgeten finner du här som vanligt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram