Inkomster och utgifter juli 2023

Semesterlön gav lite högre lön denna månad vilket alltid är välkommet. Utgifterna låg lägre än förväntat trots semestertider. Vi har dock inte gjort så mycket "större" saker under semestern, mest småutflykter. Jag har också fortsatt att arbeta på mitt företag cirka 40% under den tid jag haft semester från mitt andra arbete. Det börjar nu rulla på rätt bra med företaget, lite oväntat bra emellanåt - men jag vet att sånt kan vända tvärt, så inget är skrivet i sten. Patienter verkar överlag vilja boka in sig dagen innan eller samma dag i regel, så även en tom tidbok kan reda upp sig på ett par dagar har jag lärt mig nu. Hoppas det fortsätter så!

Jag sparar nu varenda krona i buffert. Om 2 månader avslutar jag min deltidsanställning och då gäller det att kunna försörja sig själv. Nervöst...


Deltidsarbete: 18 392 kr

Extrajobb: 0 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 86 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 18 kr

Inkomst totalt: 22 121 kr

Utgifter: 15 486 kr

Sparande: 6635 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 29,99 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

  1. Grattis till rullningen i företaget. Måste vara en fantastisk känsla att vara sin egen. Bra också med buffertsparandet. La själv in hela slutlönen som kom i somras från mitt avslutade jobb direkt in i buffertsparandet (som i princip var helt tomt sedan innan). Så nu ligger där omkring tre månaders levnadsutgifter, vilket jag tycker känns som en rimlig nivå (om skiten träffar fläkten får man ju ändå alltid A-kassa är min tankegång).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tydligen inte inloggad, men nu så, jag som skrev ovan :).

      Radera
    2. Tackar! Ja, det är härligt om jag nu lyckas försörja mig :-)
      Tycker det låter som en rimlig buffert!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?