Inkomster och utgifter augusti 2023

Ännu en månad passerad (snart) och ännu en gång en högre lön till följd av semesterlön. Denna månad erhöll jag också min sista ersättning från extrajobbet som jag tyvärr inte kommer kunna ha kvar på grund av vissa regler. Skönt på ett sätt, men också synd då min ekonomi är väldigt instabil just nu tills företaget förhoppningsvis ordnat upp sig.  

Elhandelsräkningen slog nytt rekord i lägsta summa sedan vi flyttade hit för 2,5 år sedan - 43 kr för min del (2,4% av beloppet i januari). Det samma gäller för elnätsräkningen som landade på 200 kr för min del. Detta bidrar tacksamt till lägre utgifter, trots att det känns som att jag spenderat en hel del under augusti på bland annat bröllop, afterwork och resor till andra städer. 

Kommande 12 månader räknar jag med att klara mig på 20 000 kr/månad, troligen en överskattning det kommande halvåret men efter omförhandlingen av bolånet i mars 2024 troligen en underskattning. Hursomhelst tänker jag se till att alltid försöka plocka ut minst det beloppet från företaget, initialt som återbetalning av lån och därefter som lön. Målet (om företaget går bra) är att komma upp i en bruttolön på 40 000 kr/månad, efter det kan jag se över möjlighet till utdelning/sparande i företaget ("pension") och dylikt.


Deltidsarbete: 19 025 kr

Extrajobb: 427 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 100 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 0 kr

Inkomst totalt: 23 177 kr

Utgifter: 15 808 kr

Sparande: 7369 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 31,79 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.




*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?