Portföljuppdatering Q2 2023

Som ni kanske vet har jag behövt sälja av delar av portföljen under våren/sommaren för att kunna finansiera mitt nystartade företag. Se tidigare inlägg om dessa försäljningar här och här

Detta är något som absolut inte ingått i en plan, men varit nödvändigt för att gå vidare med företaget. Förhoppningsvis är detta en god investering i slutändan! 

Det som däremot ingått i en plan var att sälja av enskilda aktieinnehav, vilket jag lyckats med ganska bra hittills under året. Några aktier har gått väldigt bra, och några har gått väldigt dåligt. Snittet hade varit intressant att räkna på, men jag antar att det är långt lägre än globalt index - som bara i år ökat med 21,39% (Länsförsäkringar Global Index). Faktum är att denna globala indexfond ligger på all-time high nu, mycket tack vare en svag svensk krona. 

Varför investerar jag inte bara allt i en global indexfond egentligen? Det sägs ju att mindre börser (inklusive den svenska börsen) brukar följa den amerikanska, och i dåliga tider vänder sig marknaden till större "stabilare" valutor som amerikanska dollarn och euron. Det borde ju innebära att uppgångarna följer varandra men att ett globalt index (köpt i den inhemska valutan, t.ex. SEK i detta fall) även fungerar bra som krockkudde i sämre tider (typ som nu). 

Anledningen till att jag inte investerar enbart i globalt index är att mer volatila indexfonder (så som svenska småbolagsfonder/investmentbolagsfonder) tenderar att gå betydligt bättre än globalt index i "goda tider". Både Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AMF Aktiefond Småbolag (ingen riktig indexfond, dock väldigt låg avgift) har exempelvis slagit Länsförsäkringar Global Index den senaste 10-årsperioden. I slutet av 2021 var det en stor skillnad mellan dem (till fördel för småbolag/investmentbolag) som nu har jämnats ut en del. I sämre tider kanske det därför lönar sig att köpa just småbolag/investmentbolag på mindre marknader (till rabatt) för att i goda tider köpa mer av globalt index (som troligen inte ökat lika kraftigt). Så tänker jag i alla fall ;-)

Hur resonerar ni?


Portföljen ligger nu på stadiga 96,99% investerat i fonder. Mycket till följd av en rejäl krasch av mitt största innehav Studentbostäder i Norden samtidigt som Länsförsäkringar Global Index har pressat sig uppåt till nya höjder.

Figur 1. Portföljens innehav för andra kvartalet 2023.


Jag har ännu inte brytit igenom 700 000 kr-gränsen även om jag varit mycket nära vid flera tillfällen, men i sinom tid ska nog även den gränsen passeras!

Figur 2. Portföljens utveckling sedan start. Avkastning: 25,41% exklusive ISK-skatt. Årsavkastning (CAGR): 4,84% exklusive ISK-skatt.



*Jag räknar avkastning som marknadsvärde/insättningar då det för mig är "riktig" avkastning. På Avanza är siffrorna desto mer glädjande. 

Kommentarer

  1. Kul att du närmar dig 700 000 kr. Inte långt kvar till miljonen nu. Hur går det annars med livet och nya företaget? Hoppas allt går enligt plan och stort lycka till nu framöver. Jag är säker på att du fixar det här.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Slimis! Ja, vi får se hur lång tid det kommer ta till miljonen nu som egenföretagare!
      Jag har nu haft öppet i en månad men inte haft så många patienter. Jag har dock inte marknadsfört mig så mycket, så jag har börjat lägga ned mer tid och planering för det. Resterande avtalsrelaterat (med Region Uppsala) samt aktiebolagsrelaterat börjar stabilisera sig en del, men jag lär mig nya saker hela tiden.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?