Inkomster och utgifter maj 2023

Ännu en månad passerad och även om jag lyckats spara en hel del i min privata ekonomi går pengarna bara vidare som lån till företaget (som ännu inte har några intäkter men en jäkla massa utgifter). Det var nu bra länge sedan jag investerade några större pengar på börsen, och insättningsnivån till portföljen ligger nu (till följd av uttaget här senast) på en lägre nivå än september 2022. Trist att redan nu börja tumma på kapitalet men pengarna är ju också till för att användas. Att bedriva egen verksamhet har också varit något jag tänkt på i många år, och chansen till ett regionsavtal (vilket är en game changer) dyker inte upp särskilt ofta. 

I nästa vecka börjar jag arbeta heltid igen, vilket jag inte gjort sedan september 2021, ungefär lika länge som jag varit pappa. Jag kommer framgent fortsätta på 60 % som anställd och 40+ % i mitt företag. Förhoppningsvis börjar företaget redan i nästa vecka generera intäkter, men vi får se.

Jag har lagt mitt extrajobb på paus för att kunna lägga tiden på företaget istället. Nästa månad kommer min sista lön därifrån på runt 500 kr netto (lönen utbetalas månaden efter). Om företaget dock visar sig gå väldigt trögt kommer jag börja jobba med extrajobbet igen för att kunna täcka upp lite för utgifterna. 


Deltidsarbete: 17 338 kr

Extrajobb: 986 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 100 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 1427 kr

Inkomst totalt: 23 476 kr

Utgifter: 16 380 kr

Sparande: 7096 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 30,23 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram