Inkomster och utgifter september 2022 + annat

Börsen fortsätter nedåt och mitt största enskilda aktieinnehav Studentbostäder i Norden är nere 63% i år. Detta innehav har som mest vägt cirka 7-8% så det har påverkat en del. Mitt största innehav Länsförsäkringar Global Indexnära väger cirka 42% av totalen och har enbart backat knappt 7% i år på grund av den rekordhöga dollarkursen i förhållande till den svenska kronan. 

I tid av börsnedgång är det skönt att sitta på breda indexfonder mestadels, och fylla på i dessa. Tyvärr är inkomsten låg på grund av självvalt deltidsarbete, så det är inte lika kul för mig att det rea nu som det kanske är för andra :p Inom ett år återgår jag till heltid igen är planen, jag hoppas då att börsen ligger kvar på dessa nivåer, eller ännu lägre. Långsiktigt hade det varit det bästa, även om det kan kännas deppigt med röda siffror och att miljonärsmålet dröjer. 

Lönen från det fasta deltidsarbetet var lite dopad denna månad, trots 2 sjukdagar. Detta till följd av sommarbonus som landade på lönekontot nu :-) 
Utgifterna ligger högre än beräknat återigen, denna gång till följd av presentköp och köp av cykelförråd. Trots att jag spräckt budgeten för sjunde månaden i rad tror jag att utgifterna kommer att normaliseras något under denna nivå, men kanske är det bara att kasta in handduken! 

Till följd av högre elpriser kommer jag revidera el-delen i budgeten i slutet av året vilket kommer förändra budgeten för nästkommande år. I och med ett lågt inflöde av pengar har jag sedan förra månaden sparat 1500 kr/månad för framtida elräkningar. Vi får se hur långt det räcker, men det bör täcka elräkningar på 3x förra årets vinterhalvår. Mer än så vill jag inte ha täckning för på vanligt sparkonto i denna inflationsmiljö, då sitter jag hellre med jacka inne ;)

Denna månad har jag fyllt på i fonden PLUS Småbolag Sverige Index som innehåller cirka 280 bolag på Stockholmsbörsen (alla utom de ca 50 st största). Fonden ligger på -40% i år. Jag köper fonden på Fondo till 0,29% avgift istället för 0,43% hos Avanza. Min tidigare plan att fylla på i globalt index har jag frångått på grund av den svaga svenska kronan mot dollarn. Om det är rätt eller fel får tiden utvisa. 

Jag har likt under covid-19-kraschen börjat fiska lite i vissa enskilda aktier igen trots att jag inte borde.  Jag räknar dock inte in dessa pengar i min portfölj utan ser det som en hobby som får kosta. Breda indexfonder är garanterat det bästa för mig (och de flesta andra) att satsa på avkastningsmässigt, men det är jäääkligt tråkigt också. 


Deltidsarbete: 18 116 kr

Extrajobb: 1761 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 201 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 4000 kr
Övriga inkomster: 0 kr


Inkomst totalt: 24 703 kr


Utgifter: 17 034 kr


Sparande: 7669 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 31,04 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram