Portföljuppdatering april 2020

Har skett en del förändringar senast jag uppdaterade portföljen på bloggen. Tanken var som sagt att avvakta med köp efter den kraftiga uppgången under 2019 och istället spara ihop resterande belopp för kontantinsatsen till bostaden först. I och med covid-19-dippen har jag istället börjat handla på börsen igen. Tydligen har insättningarna på Avanza varit 23 700 kr i mars och 4000 kr hittills i april. Samtidigt har Lysa-sparandet fortlöpt kontinuerligt med 500 kr/månad i ur och skur. Det lär bli ytterligare cirka 10 000 kr till Avanza i april när lönen kommit, lite beroende på hur marknaden då ser ut.

Framför allt har köpen bestått av en hel del enskilda aktier där jag fiskat på botten i aktier jag tycker är intressanta. Mestadels "stabila" bolag (om nu något bolag är stabilt dessa tider ;-)) och några förhoppningsaktier där sannolikheten är stor att jag bränner mig. Där är det dock mindre summor investerade, mest för skojs skull.

Jag har i veckan också valt att byta Avanza Global mot Länsförsäkringar Global Indexnära efter denna artikel. Den fonden är alltså billigast i dagsläget (ungefär 0,04-0,05 procentenheter lägre än Avanza Global) och har dessutom ett lite bättre hållbarhetsindex än Avanza Global. Det negativa med fonden är enligt mig att den inte kan användas för Superräntan. Belåning för aktieköp är dock inget jag sysslar med nu och troligen någonsin kommer att göra, så det gör inget för mig. Blir det förändringar framöver så att båda fondernas utdelningar beskattas lika byter jag tillbaka igen till Avanza Global.
Transaktionen syns på måndag troligen, varför ingen bild på innehavet publiceras denna uppdatering. Verkar som jag fick in bytet en relativt lämplig tid. Det är ganska riskabelt att byta likvärdiga fonder i en tid med stora svängningar på börsen. Kursen för transaktionen bestäms olika, ibland samma dag mitt på dagen och ibland dagen efter. Att tajma med fonder, i synnerhet ifrån utlandet, är därför i princip omöjligt. I en tid med +8-10% ena dagen och -10% andra dagen går det att bränna sig rejält när man flyttar kapital på över 50% av sitt portföljvärde i en enda transaktion.

Exempelvis om jag äger 1000 st andelar Avanza Global för 100 000 kr (NAV(net asset value)-kurs 100,00 kr) och klickar på "sälj" innan kl: 10:00 en börsdag, då säljs alla andelar till NAV-kursen vid stängning börsdagen efter. Om kursen då dippar dagen efter med 10% till NAV-kursen 90,91 kr säljer jag dessa för ~90 910 kr istället. Om jag sedan köper in Länsförsäkringar Global Indexnära dagarna därpå (lägger en köporder manuellt på morgonen exempelvis) och kursen tvärvänder med +10% till dagens slut och NAV-kursen då ligger på 100,00 kr återigen, får jag istället motsvarande 909 st andelar istället för 1000 st som jag hade innan. En förlust med 10% alltså.
Tyvärr går det inte att lägga en order på fonder med förutbestämd NAV-kurs som vid aktier, där man kan placera en order +/- 15% ifrån nuvarande marknadsvärde (gäller Stockholmsbörsen). Det närmaste man kan "tajma" är att hoppas på att NAV-kursen mellan kl: 12:59 och 17:30 inte ändras så mycket (gäller fonder med affärsdag samma dag).

Det kan bli betydligt värre genom att använda "Byt"-funktionen på Avanza då det tar några dagar att processa transaktionerna (först sälja det tidigare innehavet och sedan köpa det nya automatiskt). Om kursen på fonden denna tid ökar med 5% i snitt om dagen under 4 dagar har NAV-kursen 90,91 kr som jag sålde för ökat till 111,72 kr. Jag får då motsvarande 814 st andelar istället för 1000 st som jag hade innan, en förlust med 18,7% som jag inte kan stoppa, bytesprocessen är redan igång. Att byta mellan likvärdiga, och i synnerhet utländska, fonder i en volatil tid är därför mycket olämpligt enligt mig, även om det såklart kan svänga åt båda hållen och generera en vinst också.

Förändring sedan årsskiftet och sedan start mot jämförelseindex

Figur 1. Fondportföljens utveckling i år.

Från toppen 19 februari till årslägsta den 23 mars hade portföljen minskat med 30,24% till ett lägsta värde hittills i år på 161 551 kr. En dipp med cirka 70 000 kr. Hade lönen kommit in 2 dagar tidigare (jag får lön den 25:e) hade det blivit en fullträff med mina köp, men det kommer nog fler chanser hoppas jag :-)

Då jag precis är i uppbyggnadsfasen av min börsresa välkomnar jag snarare en rejäl dipp, varför jag blivit extra exalterad i dessa tider snarare än stressad/panikslagen/deppig som vissa andra. Att veta att jag inte är beroende av kapitalet förrän om minst 10 år är en trygghet. Jag är inte heller orolig över att förlora mitt arbete inom landstingsfinansierad sjukvård, och att lönen mer eller mindre garanterat fortsätter komma in stadigt den 25:e är en trygghet i sig. Risken inom mitt yrke är snarare att jag behöver arbeta mer, vilket innebär högre ersättning snarare än avsaknad av inkomst. Detta välkomnas också.
Dessutom har jag ett extrajobb (tidigare som konsult med enskild firma där jag nu precis övergått som anställd på grund av bättre villkor) där jag, om jag ökar takten, inom 2-3 månader skulle kunna börja inbringa inkomst som täcker samtliga av mina fasta utgifter. Utan att gå in på detaljer kring detta extrajobb kan jag säga att det företaget snarare främjas av den nuvarande miljön med covid-19.

Det är sammantaget på grund av detta ovan som jag också börjat leka runt med enskilda aktier mer senaste tiden, det känns liksom lägligt att göra det nu.



Figur 2. Fondportföljens utveckling sedan start.

Mestadels är det ändå avkastning som jag "förlorat" om jag skulle sälja nu, det får man inte glömma :-)



Utvecklingsgraf

Figur 3. Utvecklingsgraf fondportföljen sedan 2019.

Nu är återigen inköpsvärdet högre än marknadsvärdet, får se när det vänder om igen!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram