Börsen är för långsiktigt sparande

Kom över en artikel idag på SVT där en person i min ålder tydligen sabbat sin tajming för ett bostadsköp som jag förstår det som. Tänkte först när jag läste rubriken att "det var modigt att välja börsen för sådant kortsiktigt sparande". Det som var oväntat var att personen, som enligt utsago sparat på börsen i 3-4 år, uttryckte sig enligt följande:

"Det hade gått väldigt bra på börsen det senaste året. Det här tappet var oväntat."

Visst hade det inte hänt supermycket på börsen de senaste åren innan COVID-19 men under hösten 2018 föll ändå Stockholmsbörsen med 15% på några månader, det är alltså något personen varit med om under sin tid på börsen. Nu är ju inte historik allt, men något som är bland det första man kommer över när man läser om börsen är att det svänger - och ibland rejält. För någon som då varit med i 3-4 år (längre än mig) var det snarare oväntat av honom att tycka att det "var oväntat" med ett tapp efter en sådan rejäl uppgång som under 2019. Nu kanske personen i och för sig menade magnituden på tappet (som genom sin korta tidsåtgång slagit flera rekord), och det kan nog vem som helst hålla med om - även de som varit med på börsen i tiotals år. Hursomhelst är det en påminnelse till alla nybörjare som kanske tittar in på denna blogg någon gång att börsen kommer att svänga. Den svänger dagligen, veckovis, månadsvis och över flera år. Det är jäkligt modigt (eller dumt) att spara pengar som man är beroende av inom snar framtid.

Jag ser mitt sparande på börsen snarare som att pengarna jag sätter in redan är förlorade (kortsiktigt). Det som jag sparar på börsen är alltså pengar som jag inte behöver. Det blir ungefär som att köpa en tröja som du egentligen inte behöver, eller en till motorcykel.. eller något (se 'Lyxfällan' för inspiration)!
Självklart skulle det vara riktigt surt om det de facto blev så att alla mina pengar som jag sparat på börsen skulle vara borta om 10-15 år när jag tänkt börja använda dem. Om så blir fallet skulle jag behöva arbeta med hög sysselsättningsgrad även fortsatt... ungefär som vilken Svensson som helst egentligen.

Se klippet nedan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andreas-forlorade-stora-delar-av-kontantinsatsen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram