Inkomster och utgifter april 2020 - en extremmånad

Inkomster och utgifter april 2020

En lönemånad (25 mars-24 april) med extremt låga utgifter. Vårt gemensamma "matkonto" hade tickat upp en hel del varför min flickvän föreslog att vi endast överför hälften av det vi brukar denna månad - drygt 1500 kr mindre för min del, perfekt!
Hade förväntat mig en lägre sparkvot denna månad till följd av lite lägre inkomst i enskilda firman, dock syns här tydligt att det är just de låga utgifterna som styr så länge man har en Svensson-lön. Istället för en lägre sparkvot blev det ett nytt rekord!

Detta är mitt sista "egna uttag" från min enskilda firma då den numera är avvecklad. Extrainkomster kommer dock fortsatt att trilla in då jag istället har gått över som anställd inom samma företag jag tidigare fakturerade. Överlag något bättre ersättning och med lika arbetsvillkor. Jag slipper också bokföra vilket är skönt. Utöver detta slipper jag försäkringsutgifter samt pressen att arbeta in en viss summa (då försäkringen måste betalas in ändå). Vid upp/nedväxling av sysselsättningsgrad behöver jag inte heller ändra preliminärdeklarationen stup i kvarten. Jag kan såklart inte räkna av för mobil/dator/annat vilket är en möjlighet i enskild firma/aktiebolag, dock har jag inte ens försökt göra detta då jag fortfarande använder min iPhone 5 från 2013 och en gamingdator från 2015 (behovstäckande än så länge). Tycker det är befängt att ens försöka räkna av för detta då mina inköp uppenbarligen inte är för firman som startades i augusti 2019. Sannolikt hade jag inte lyckats få avdrag för detta iallafall. Jag ser helt enkelt inga fördelar med att fortsätta driva eget - och ser man inga fördelar är det inte lönt att fortsätta :-)

Denna månad har det blivit aktie/fondköp för 14000 kr totalt sett, mestadels i fonder. Resterande har gått till kortsiktigt sparande till bostaden. Kommer nu växla över allt mer till mitt kortsiktiga sparande (till bostaden) om börsen fortsätter uppåt. Om börsen däremot tvärvänder återigen följer mitt börssparande med i bergochdalbanan :-)



Inkomst anställning (netto): 21419 kr
Inkomst enskild firma (netto): 2812 kr
Uttag av kreditkortsbonus: 0 kr
Inkomst totalt: 24231 kr

Utgifter: 5982 kr

Sparande: 18249 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 75,3%


Figur 1. Sparkvot under år 2020. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram