Portföljuppdatering september 2019

Nuvarande portfölj september 2019

Senaste tiden har jag gjort ytterligare en förändring i fondportföljen. Tidigare innehav i 'Swedbank Robur Access Asien' har förts över till 'Avanza Emerging Markets' som nu kommer vara min enda tillväxtmarknadsfond tillsvidare. Detta på grund av en något lägre avgift och att jag istället ändrat i mitt pensionssparande till ett större sikte på den indiska marknaden. Jag hade tidigare en liten del (5%) av min fondportfölj i 'Swedbank Robur Access Asien' av just den anledningen (den är till synes något mer inriktad på Indien än Avanzas fond, om jag tolkar den rätt). Istället har jag nu sedan ett par månader tillbaka valt att 20% av min tjänstepension framöver ska placeras i en Indien-indexfond med 0.25% i avgift. Jag tror på tillväxtmarknader, och särskilt Indien, på lång sikt. Med dess snabba utveckling och enorma population bör mina pengar ha växt till sig väl på en sisådär 50 års tid - när staten vill att jag ska gå i pension. 

I samband med detta har jag valt att sänka min portföljandel i tillväxtmarknader för fondportföljen från 15% till 10%. Den nya målfördelningen ser därför ut enligt nedan, och framtida insättningar kommer att placeras i globalt index och svenska investmentbolag för att jämna ut fördelningen. 
Figur 1. Ny målfördelning av fondportföljen.

Aktuellt innehav och värde

Figur 2. Aktuellt innehav i fondportföljen 2019-09-03.



Förändring senaste månaden och sedan start mot jämförelseindex

Figur 3. Fondportföljen mot världsindex.


Utvecklingsgraf

Figur 4. Fondportföljens utveckling 2019.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram